معرفی انواع گلیم پشمی دستبافت + نکات مهم برای خرید

معرفی انواع گلیم پشمی دستبافت + نکات مهم برای خرید
0
فرش نوشت 0 0

گلیم پشمی یکی از زیباترین محصولات دستبافت موجود در بازار است که امروزه در دکوراسیون بسیاری از منازل از آن به جای فرش دستبافت استفاده می‌کنند. این گلیم خصوصیات و ویژگی‌های خاصی نسبت به دیگر گلیم‌های موجود در بازار مانند گلیم سفره کردی دارد، بنابراین تنها در برخی از سبک‌های چیدمان منزل مانند سبک سنتی ایرانی می‌توان از آن استفاده کرد. اگر قصد خریم گلیم پشمی را دارید با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی این نوع گلیم، ویژگی‌ها و انواع آن بپردازیم.

ویژگی های گلیم پشمی و انواع آن

گلیم نوعی فرش بدون پرز است که حدود چند هزار سال قدمت دارد. با پیدایش حرفه دامداری، عشایر و روستانشینان با استفاده از پشم دام‌ها شروع به بافت گلیم‌های زیبا کردند. امروزه گلیم نه تنها در ایران بلکه در کشورهای خارجی نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اکنون بیایید با مهمترین ویژگی‌های این نوع گلیم آشنا شویم تا بتوانید با خیال راحت برای خرید گلیم پشمی تصمیم بگیرید.

  • جنس الیاف
    الیاف استفاده شده در گلیم‌های پشمی از پشم حیواناتی چون گوسفندان، شتر و بز تهیه می‌شود. هرچه پشم استفاده شده در الیاف این گلیم‌ها نرم‌تر باشد گلیم لطیف‌تر و زیباتر خواهد شد و متعاقبا قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. به همین دلیل مردم عشایر سعی می‌کنند از پشم شکم (کنار پاها) و زیر گلوی حیوانات استفاده کنند که نرم‌تر است.
  • رنگ طبیعی
    جالب است بدانید که در ابتدا انواع گلیم پشمی دستبافت به رنگ طبیعی پشم حیوانی بود که الیاف را از آن تهیه کرده بودند؛ در نتیجه اکثر گلیم‌ها رنگ‌های سفید، مشکی و شتری داشتند. اما کم کم با گذشت زمان، پشم‌ها را پیش از بافتن با استفاده از مواد طبیعی چون برگ گیاه، پوست گردو و… رنگ می‌کردند تا رنگ‌های زیباتری به دست بیاورند. لازم به ذکر است که در گلیم‌های غیر دستبافت اغلب از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود.
  • پرز کوتاه
    بر خلاف فرش که پرز‌های بلندی دارد، پرزهای گلیم‌ها کوتاه هستند و به همین دلیل نسبت به فرش نازک‌تر و زبرتر است. زبر بودن این گونه زیراندازها باعث شده که استفاده از آن برای اتاق خردسالان چندان توصیه نشود.
  • صاف بودن سطح گلیم
    یکی دیگر از ویژگی‌های گلیم دستبافت پشمی صاف بودن سطح آن است. با توجه به اینکه تمامی گره‌ها به صورت یک شکل و یکسان زده می‌شود سطح گلیم کاملا صاف و بدون برجستگی است.
  • سبک بودن
    با توجه به الیاف استفاده شده در این مدل از گلیم، وزن آنها کم است و به راحتی می‌توان آنها را جابجا کرد.
گلیم دستباف پشمی
گلیم کلات خراسان
  • تمیز شدن راحت
    با توجه به اینکه پشم حیوانات به سادگی لکه‌ای به خود نمی‌گیرد، گلیم‌های پشمی این قابلیت را دارند که به راحتی تمیز شوند و لکه‌ها را به خود نگیرند.
  • طرح و نقشه متفاوت
    همانطور که گفتیم این گلیم توسط عشایر بافته می‌شد، در نتیجه اکثر نقوش آن از طبیعت و زندگی عشایر الهام گرفته شده بود. از این‌رو در اکثر گلیم‌ها طرح حیواناتی مانند آهو، مار، گرگ و… را می‌بینید. البته طبیعت زیبای محل سکونت عشایر نیز تاثیر بسیاری داشته و گل و درختان زیادی در گلیم‌ها دیده می‌شود.
  • اشکال هندسی
    اشکال هندسی از دیگر طرح‌های موجود در گلیم دستبافت پشمی هستند که امروزه طرفداران زیادی دارند. لازم به ذکر است که اغلب بافندگان به دلیل تبحر بالا طرح موردنظرشان را تجسم کرده و به صورت ذهنی گلیم را می‌بافند. بعضی از بافندگان هر طرح را تنها یک بار می‌زنند تا آن را منحصر به فرد و خاص کنند.
گلیم دستباف
گلیم دستباف پشمی کردی خراسان

انواع گلیم پشمی دستباف

در گذشته با توجه به اینکه قیمت گلیم دستبافت پشمی بسیار پایین بود، از آن به عنوان زیر انداز، پوشش حیوانات و پوشش دیواره‌های چادر عشایر استفاده می‌شد. به طور کلی هر گلیم بر اساس منطقه جغرافیایی به نوع خاصی بافته می‌شود و ویژگی و کاربری خاص خود را دارد.

گلیم سوزنی یا سوماک محصول دست بافندگان ایل شاهسون یکی از ایل‌های مشهور ایرانی است که گلیم‌هایی با طرح‌های ریز و زیبا می‌بافند. تکنیک بافت استفاده شده در این نوع گلیم شباهت زیادی با فرش دارد چرا که از تار و پود تشکیل می‌شود؛ این در حالی است که طرح فرش با استفاده از گره‌ زدن نخ‌ها زده می‌شود، اما در طرح سوماک پود نقش انداز این کار را می‌کند.

لازم به ذکر است که با توجه به زیبایی این طرح و استقبال خریداران از آن، بافندگان در شهرهای دیگر نیز به این سبک گلیم می‌بافتند به عنوان مثال منطقه خمسه نیز از سبک سوماک استفاده می‌کردند. نام خمسه به پنج ایل موجود در شیراز اشاره دارد که عرب، فارس و ترک زبان هستند.

گلیم سوزنی
گلیم دستبافت سوزنی

شیرکی پیچ (شیریکی پیچ) نوع دیگری از گلیم پشمی است که در شهرهای کرمان مثل سیرجان و بافت یافت می‌شود و شباهت زیادی با نوع سوزنی دارد؛ با این تقاوت که پود پیچ شده است. یعنی پود نقشی در بافت ندارد و فقط تارها را به یکدیگر وصل می‌کند تا درگیری نخ خامه با تار بیشتر شود.

گلیم شیرکی پیچ
طرح شیرکی پیچ

گلیم دستبافت لری که اکثرا طرح هندسی و حیوانات دارند توسط قوم لر بافته می‌شوند. با توجه به اینکه اکثر این گلیم‌ها به صورت خورجینی برای نگهداری لوازم تولید می‌شوند، حاشیه آن را با استفاده از تکنیک‌های قالی بافی محکم می‌کنند تا تحمل بیشتری جهت نگه‌داشتن لوازم سنگین داشته باشند.

گلیم لری
گلیم لری دستبافت

گلیم هرسین یکی از مشهورترین گلیم‌های دستبافت موجود در جهان است که به دلیل استفاده از پشم بز در کناره‌های کار بید زده نمی‌شود و ماندگاری زیادی دارد. این زیرانداز در کرمانشاه تولید می‌شود و در طرح آن اشکال هندسی، ترنج و حیوانات به چشم می‌خورد.

اگر به دنبال خرید گلیم پشمی هستید که بسیار زیبا و نفیس باشد، مدل قشقایی که توسط ایل قشقایی بافته می‌شود بهترین انتخاب برای شما هستند. رنگ‌های استفاده شده در گلیم قشقایی پررنگ و پر انرژی هستند و اشکال هندسی دارند.

گلیم قشقایی
گلیم قشقائی

گلیم سنه نوع دیگری از گلیم است که به طور معمول در سنندج و شهرها و روستاهای اطراف آن بافته می‌شود و اغلب طرح گل دارند. استان اردبیل نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشور در صنعت گلیم بافی است که طرح‌‌هایی بسیار زیبا با رنگ‌هایی شاد و متنوع دارد. در طرح این نوع از زیراندازها از نقش سماور، سینی خرچنگ و اژدها استفاده می‌شود.

همان‌طور که گفتیم یکی از ویژگی‌های گلیم‌ پشمی صاف بودن سطح آن بدون هیچ برجستگی است. با این حال با خلاقیت بافندگان ایلامی نوعی گلیم بافته می‌شود که بافت برجسته آن متحیر کننده و اعجاب انگیز است و گزینه خوبی برای صادرات محسوب می‌شود.

گلیم پشمی
گلیم فرش نقش برجسته ایلام

 ایده استفاده از گلیم دستبافت پشمی در دکوراسیون منزل

امروزه برخی از افراد خصوصا جوانان به دنبال فرش‌هایی با ظاهر متفاوت برای خانه خود هستند تا چیدمانی با سبکی جدید داشته باشند. با توجه به اینکه قیمت گلیم دستبافت پشمی اندکی بالاتر از نوع ماشینی آن است بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با خرید نوع ماشینی آن، اندکی از هزینه‌های چیدمان منزل خود را کاهش دهند. البته گلیم ماشینی زیبایی نوع دستبافت آن را ندارد.

امروزه شما می‌توانید با خرید گلیم پشمی از آن در جلوی مبلمان خود استفاده کنید. البته با توجه به سایزهای مختلف امکان استفاده از آنها در اتاق‌ها و به عنوان دیوار کوب نیز وجود دارد. همچنین شما می‌توانید برای روکش کوسن‌ها نیز از این نوع گلیم پشمی دستبافت استفاده کنید.

یکی از بهترین سبک‌های دکوراسیون برای این نوع صنایع دستی سبک بوهمیان است. در این سبک رعایت تنوع رنگ اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل با طرح رنگارنگ این نوع زیرانداز هماهنگی زیادی خواهد داشت.

شما می‌توانید از این نوع گلیم به عنوان پادری و فرش راهرو نیز استفاده کنید چرا که استقامت زیادی در برابر پا خوردن دارد و به سادگی پاره و خراب نمی‌شود. اگر سبک دکوراسیون شما تلفیقی از مدرنیته و سنتی است استفاده از گلیم‌ها به عنوان روکش پاف نیز ایده بسیار زیبا و خلاقانه‌ای محسوب می‌شود که در حال حاضر مشتریان زیادی نیز خواهان آن هستند.

گلیم دستباف پشمی
قیمت گلیم دستباف پشمی

خرید آنلاین گلیم دستبافت پشمی

برای خرید گلیم پشمی شما نیازی به سفر به شهرهای بافندگان آن ندارید. خوشبختانه امروزه با وجود اینترنت در همه جا، فرصت خرید به صورت آنلاین از بهترین فروشندگان را خواهید داشت. البته بهتر است از فروشندگان نام آشنا خرید کنید که مجوز فروش معتبر و واقعی دارند تا خدای نکرده تجربه بدی در این زمینه تجربه نکنید. یکی از فروشندگان معتبر در زمینه خرید فرش و گلیم سایت گره کارپت است که با داشتن مجوزهای لازم خیال شما را از بابت خریدی امن راحت خواهد کرد.

قیمت گلیم دستبافت پشمی بسته به اندازه و سایز آن ممکن است تغییر کند. همچنین نوع پشم استفاده شده و تکنیک گره بافندگان و طرح‌های موجود در آن از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت گلیم دستبافت پشمی هستند. بنابراین احتمال تفاوت قیمت این محصول در سایت‌های مختلف وجود دارد.

گلیم پشمی دستباف
خرید گلیم پشمی

در هنگام خرید گلیم به نکات زیر توجه کنید تا در نهایت از خرید خود راضی باشید:

  • ابعاد: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه زیادی داشته باشید سایز گلیم مورد نظرتان است. زیرانداز خود را بر اساس محیط ساختمان و محل مورد نظرتان انتخاب کنید و به اندازه‌های ذکر شده در سایت دقت نمایید. لازم به ذکر است که در مدل‌های دستبافت متراژها تقریبی است و ممکن است کمی تفاوت داشته باشد این مساله در مدل‌های ماشینی اتفاق نمی‌افتد.
  • طرح و نقشه: بهتر است طرح مورد نظر خود را پیش از خرید با وسواس زیادی بررسی کنید. چرا که ممکن است برخی از طرح‌های کوچک استفاده شده در حاشیه یا دیگر قسمت‌ها را دوست نداشته باشید و به دلیل ندیدن گلیم از نزدیک، آن ر ابه درستی نبینید.
  • رنگ: باید این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ‌های موجود در گلیم ممکن است روی صفحه نمایش اندکی روشن‌تر یا تیره‌تر نمایش داده شود و با رنگ واقعی خود مقداری متفاوت باشد.

لازم به ذکر است که الیاف به دو صورت سنتی و صنعتی رنگ می‌شود. رنگ‌های طبیعی با استفاده از برگ، گل‌ و رنگ‌های موجود در طبیعت تولید می‌شوند و ظاهر زیباتر و خاص‌تری به بافت گلیم پشمی می‌بخشند. این در حالی است که رنگ‌های شیمیایی پر رنگ‌تر هستند. لذا بررسی نوع رنگرزی الیاف از دیگر مواردی است که پیش از خرید باید بررسی شود.

سوالات متداول درمورد گلیم پشمی

الیاف گلیم پشمی چیست؟

در بافت این نوع گلیم از پشم گوسفندان، بز و شتر استفاده می‌شود که هرچه این پشم نرم باشد گلیم لطیف‌تر و زیباتری بافته می‌شود و در نتیجه ارزش و قیمت بالاتری دارد.

ویژگی‌های گلیم پشمی چیست؟

از ویژگی‌های گلیم پشمی می‌توان به سبک بودن، شست و شوی راحت، پرز کوتاه و سطح صاف آن، استفاده از رنگ و الیاف طبیعی اشاره کرد.

انواع گلیم پشمی کدام اند؟

این نوع گلیم انواع متفاوتی مانند گلیم سنه، گلیم سوزنی، گلیم لری دستباف، گلیم هرسین، گلیم قشقائی و غیره دارد که طرفداران خاص خود را نیز دارد.

اکنون که با گلیم پشمی دستبافت آشنا شدید، برای دیدن انواع مدل‌های آن و اطلاع از قیمت این گلیم‌ها سری به سایت گره کارپت بزنید. به‌علاوه در صورتی‌که سوالی داشتید می‌توانید با تیم فروش گره کارپت تماس بگیرید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

نظرات کاربران