7 نکته کاربردی در حفظ و نگهداری از فرش دستباف

7 نکته کاربردی در حفظ و نگهداری از فرش دستباف
0
نگهداری 0 0

پس از خرید فرش دستباف ، معمولا مهمترین چالش خانواده ها نگهداری از فرش است. در این میان بعضی معتقدند برای محافظت بیشتر از فرش باید آن را مرتب جارو کشید و شست. بعضی نیز معتقدند فرش را باید از تابش نور خورشید دور نگاه داشت و … اما در این میان به نظر می‌رسد نکات ضد و نقیضی نیز وجود دارد که می‌توانند افراد را دچار سردرگمی در انتخاب روش‌های نگهداری از فرش نمایند. در نتیجه در طول این مقاله تلاش‌مان بر این خواهد بود تا اصولی‌ترین و کاربردی‌ترین نکات در نگهداری از فرش دستباف را در اختیار شما قرار دهیم. نکاتی که می‌توانند بر عمر و کیفیت فرش‌های دستباف شما بیافزایند:

7 نکته از نکات نگهداری از فرش دستباف

  • جابجا کردن فرش

بهتر است فرش را در طول سال چند باری بچرخانید. این کار باعث می‌شود تا همه قسمت‌‌‌های فرش به یک میزان پا بخورند. همچنین با این عمل بعضی قسمت‌های فرش همیشه زیر مبلمان نخواهند ماند. میزان تابش نور نیز تنها بر یک بخش از فرش نخواهد بود.

  • جلوگیری از تابش نور

تا جایی‌که امکان دارد باید تلاش کنید تا از تابش مستقیم نور خورشید به روی فرش جلوگیری نمایید. نور خورشید در صورتیکه به صورت طولانی مدت بر روی فرش بتابد باعث از بین رفتن رنگ‌ها خواهد شد. انتخاب صحیح پرده و جابجایی فرش از جمله راهکارهای مناسب برای این مورد است.

  • چسب زدن یا نزدن به ریشه ها

یکی از مهمترین موارد در نگهداری از فرش ، که اختلاف نظر بر سر آن زیاد است، چسب زدن یا نزدن به ریشه‌های فرش است. بعضی برای مرتب کردن فرش و همچنین کشیده و پاره نشدن ریشه‌ها به انتهای آن‌ها چسب شیشه‌ای می‌زنند. بهتر است هرگز این کار را انجام ندهید. زیرا این عمل باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. نرسیدن هوا عاملی خواهد بود برای تغییراتی شیمیایی در ماده چسب.

  • شستن فرش

شستشوی فرش نیز از دیگر مباحث مهم در نگهداری از آن است. برای محافظت بیشتر بهتر است زودتر از هر 5 سال یکبار اقدام به شستشوی فرش ننمایید. مواد شوینده‌ای که برای شستشو استفاده می‌شود برای الیاف فرش بدون ضرر نیستند. در ضمن توصیه می‌شود جهت شستشو از قالیشویی‌های مجاز و معتبر خدمات بگیرید.

  • تردد با کفش

یکی دیگر از مواردی که باعث سابیدگی و همچنین کثیفی فرش می‌شود تردد با کفش بر روی آن است. سابیدگی پرزها به مرور زمان باعث از بین رفتن فرش می‌شود. کثیف شدن فرش نیز شما را مجبور به شستشوی بیش از اندازه آن خواهد نمود.

  • استفاده از جاروبرقی

جارو کردن فرش مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند، اما نحوه جارو کردن می‌تواند در عمر فرش تاثیرگذار باشد. بهتر است برای تمیز کردن فرش جاروبرقی را با قدرت و فشار زیاد استفاده ننمایید. این کار به مرور زمان به الیاف طبیعی فرش آسیب می‌زند و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

  • استفاده از پد

برای جلوگیری از کشیدگی تار و پود فرش بهتر است زیر آن پد بیاندازید. با این کار از فرسودگی و پارگی فرش جلوگیری می‌شود و در نتیجه طول عمر و کیفیت فرش افزایش می‌یابد. در نتیجه برای اینکه فرشی نرم‌تر و باکیفیت‌تر داشته باشید به میزان مساحت فرش‌تان پد تهیه نمایید و به زیر فرش بیاندازید.

همچنین بخوانید :

نظرات کاربران