طراحی داخلی چیست؟ انواع سبک های طراحی منزل

طراحی داخلی چیست؟ انواع سبک های طراحی منزل
0
دسته‌بندی نشده 0 0

ما بخش زیادی از زندگی خود را در داخل بناهایی می‌گذرانیم که آنها را برای زندگی یا کار انتخاب کرده‌ایم. امروزه این فضاهای داخلی به شکلی طراحی می‌شوند که هم نیازهای اساسی ما را مرتفع کرده و هم از لحاظ زیبایی‌شناختی و کمک به سلامت روان در حد مطلوب باشند. به همین جهت طراحی داخلی به عنوان یک حرفه، صنعت و یک هنر در زندگی و حتی روحیات افراد جامعه اثرگذار است. در مقاله پیش‌رو در مورد این که طراحی داخلی چیست و چه شباهت و تفاوتی با دیگر علوم نزدیک به آن دارد، بیشتر خواهیم گفت.

طراحی داخلی چیست؟

به فرآیند شکل دادن و هماهنگ سازی اجزای داخل ساختمان برای استفاده هر چه بهتر و زیباتر شدن فضا طراحی داخلی (Interior Design) گفته می‌شود. در لغت نامه وبستر نیز طراحی داخلی «هنر یا عمل برنامه‌ریزی و نظارت بر طراحی و اجرای معماری داخلی و مبلمان» تعریف شده است.

اگر چه از گذشته انسان سعی کرده است تا محیط زندگی خویش را هر چه خوشایندتر بسازد، اما این حرفه نسبتا جدید به شمار می‌رود. با این‌که هنوز گاهی برای توصیف یک طراح داخلی از واژهای دکوراتور یا معمار داخلی نیز استفاده می‌شود، اما این حرفه محدوده وسیع‌تری را شامل شده و طیفی از فعالیت‌های مختلف مرتبط با توسعه مفهومی، ارتباط با صاحبان پروژه، مدیریت و اجرای طرح را در برمی‌گیرد.

طراحی داخلی

 

طراحی داخلی منزل مسکونی

طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی دکوراسیون داخلی روشی برای بهینه‌سازی فضا و خلق فضایی زیبا با استفاده از عناصر موجود در محیط است. در واقع در طراحی دکوراسیون منزل در ساختمان و بنا تغییری ایجاد نمی‌شود، بلکه دکوراتور تنها با کمک المان‌های موجود مانند رنگ، مبلمان و وسایل خانه و در نظر گرفتن عواملی چون نور محیط، استاندارد مصالح و اندازه وسایل با کمک اصول طراحی و خلاقیت، محیط را به بهترین نحو برای استفاده بهینه چیده و زیباسازی می‌کند.

به این ترتیب می‌توان گفت که هر یک از ما هنگام چیدمان وسایل خانه با طراحی دکوراسیون داخلی منزل سروکار داشته و مانند یک دکوراتور عمل کرده‌ایم، اما لازم به ذکر است که هنر دکوراسیون داخلی مانند سایر هنرها دارای قوانین و ریزه‌کاری‌های خاص خودش است که نیاز به دانش دارد؛ دانشی که در طی زمان و بر اساس نیازهای دوران‌های مختلف دستخوش تغییر و تکامل شده است.

در حقیقت دکوراسیون داخلی در عین حال که با عناصر تشکیل دهنده ساختمان مرتبط است، بر فضای داخلی تمرکز داشته و همین امر آن را به حلقه ارتباط بین علم معماری و طراحی داخلی بدل کرده است.

طراحی دکوراسیون

 

طراحی دکوراسیون داخلی

تفاوت طراحی داخلی با طراحی دکوراسیون داخلی و معماری داخلی چیست؟

طراحی داخلی، معماری داخلی و دکوراسیون داخلی علومی نزدیک و مرتبط با هم هستند که گاهی در میان عامه مردم با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اما چه تفاوتی بین این سه حرفه وجود دارد؟ معماری داخلی با استفاده از همه عناصر ساخت سعی می‌کند تا بین هنر و ایجاد فضای داخلی تعادل ایجاد کند. لازم است که معماران دانش کافی برای دریافت حس فضا را داشته و بتوانند از نگاه ساکنان به طراحی فضا بپردازند. معماری داخلی نیاز به دانش آکادمیک و علم ساختمان سازی داشته و با مسائلی همچون متریال و مصالح، تجهیزات الکتریکی، لوله کشی، استفاده هوشمندانه از فضا و… سروکار دارد.

طراحی داخلی بیشتر به جنبه هنری ساختمان مربوط می‌شود و با در نظر گرفتن همه جنبه‌های برنامه‌ریزی و طراحی فضا از هنر و علوم رفتاری برای ایجاد فضای بهینه بهره می‌برد. طراحان داخلی به طیف وسیعی از دانش مجهز هستند تا محیط را هم بر اساس جذابیت و هم بر اساس اصول و قوانین چیدمان، طراحی کنند. به عبارت دیگر طراحان داخلی به دلیل نقش نظارتی و برنامه‌ریزی، اغلب مانند مدیران پروژه عمل می‌کنند، چرا که حتی می‌توانند قبل از ساخت بنا به کارفرمایان مشورت ‌دهند.

اما دکوراتورها باید قادر باشند بدون دستکاری فضا از امکانات موجود بهره بگیرند. در حالی‌که وظیفه طراحان داخلی ایجاد فضاهای کاربردی خلاقانه در محیط است اما آنچه که طراح دکوراسیون داخلی با آن سر و کار دارد، وسایل، مبلمان، نورپردازی، رنگ و… است و این متخصصان فضا را با کمک این عناصر بهینه و زیباتر کند. طراحی داخلی حلقه اتصال بین معماری داخلی و طراحی دکوراسیون به شمار می‌رود. در واقع دکوراتورهای داخلی نمی‌توانند، طراح داخلی هم باشند، اما طراحان داخلی می‌توانند دکوراتور داخلی نیز باشند.

دکوراسیون کلاسیک

طراحی داخلی کلاسیک

چرا به دکوراسیون داخلی نیاز داریم؟

اگر شما نیاز به تغییرات ساختاری در بنای خود داشته و برای مثال قصد دارید دیواری را جابه‌جا کرده یا کاربرد فضاهای منزل را تغییر دهید، بهتر است به دنبال یک طراح داخلی خوب رفته و اگر قصد دارید چیدمان خانه خود را تغییر داده و بهترین ترکیب‌های نوری و رنگی را بدون تغییرات ساختاری داشته باشید، طراحی دکوراسیون داخلی منزل پاسخگوی نیاز شماست. استفاده از طراحان داخلی و طراحان دکوراسیون مزایایی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحان به شما در چیدمان بهتر و استفاه بهینه از فضا برای زیباتر شدن خانه یا محیط کارتان کمک می‌کنند.
  • زیبایی منزل و استفاده از علم روانشناسی و علوم رفتاری در دکور خانه نقش زیادی در افزایش نشاط و سلامت روان اعضای ساکن در خانه و بازدهی در محیط کار خواهد داشت.
  • استفاده از افراد حرفه‌ای و متخصص می‌تواند به شما هم در صرفه‌جویی در زمان و هم در صرفه‌جویی در هزینه کمک کند، چرا که مانع اشتباهات پرهزینه در انتخاب وسایل و متریال می‌شود. همچنین ارتباط طراحان با منابع و متخصصین مختلف موجب تسریع روند کار خواهد شد.
  • به طور کلی طراحان متخصص با دانش خود به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با اعتماد به نفس و آگاهی فضایی را که دوست دارید، ایجاد کنید.

انواع سبک دکوراسیون داخلی

امروزه سبک‌های مختلفی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل به وجود آمده که منشا هر کدام می‌تواند یک فرهنگ خاص، یک منطقه جغرافیایی خاص یا حتی روحیات انسانی باشد. استفاده از رنگ‌ها، متریال، اشکال و دیگر جزئیات در انواع سبک دکوراسیون متفاوت است، از معروف‌ترین سبک‌های دکوراسیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سبک کلاسیک: طراحی داخلی کلاسیک برای شما آرامش و راحتی به دنبال داشته و بسیار پرطرفدار است. در این سبک به هم‌ریختگی و ناهماهنگی جایی نداشته و سعی می‌شود با قرار گرفتن هر چیز در جای خود، تعادل حفظ شود. در واقع این سبک از رم و یونان باستان به یادگار مانده و به همین علت استفاده از وسایل آنتیک و متریال با کیفیت و گران در طراحی داخلی کلاسیک دیده می‌شود. رنگ‌ها نیز اغلب، کرم، قهوه‌ای، طلایی، سفید و زیتونی هستند.

طراحی داخلی دکوراسیون

سبک کلاسیک

2- سبک مدرن: این سبک در اوایل قرن 20 و با الهام از هنر مدرنیسم ایجاد شد. در سبک مدرن به جای استفاده از زرق و برق، تجملات و استفاده بیش از حد از جزئیات، سادگی و کارایی اهمیت دارد. رنگ‌های خنثی، خطوط صاف و متریال طبیعی مانند چوب و چرم بیشترین کاربرد را در سبک مدرن دارند. اگر برای این سبک از طراحی داخلی به دنبال فرش هستید، می‌توانید از انواع گلیم دکوراتیو نیز به جای فرش استفاده کنید.

دکوراسیون مدرن
سبک مدرن

3- سبک مینیمال: سبک مینیمال نیز مانند سبک مدرن بر طراحی کاربردی و دوری از شلوغی تاکید دارد. این سبک از تحولات هنر مینیمالیست در دهه‌های 1960 و 1970 میلادی الهام گرفت و رواج پیدا کرد. اینجا همه چیز در ساده‌ترین و بی‌آلایش‌ترین شکل چیده می‌شود. تنها زرق و برق سبک مینیمالیست پر نوری محیط است و از جزئیات لاکچری خبری نیست.

دکوراسیون مینیمال
سبک مینیمال

4- سبک روستایی یا روستیک: همان‌طور که از نام این سبک پیداست، در طراحی دکوراسیون از زندگی و خانه‌های روستایی الهام گرفته می‌شود. متریال اغلب طبیعی و ارگانیک مانند چوب و سنگ بوده و فرایند مهندسی روی این مصالح انجام نشده است. در سبک روستیک صمیمیت خانه‌های روستایی را می‌توان در رنگ‌های گرم مات و پارچه‌های نقش‌دار نیز حس کرد.

سبک روستیک چیست
سبک روستیک

5- سبک ژاپنی: سبک ژاپنی ریشه در فرهنگ ژاپن و مکتب ذِن دارد، اصل مهم و تاکید شده در این سبک سکوت و آرامش است. در سبک ژاپنی بیشتر از رنگ‌های خنثی، مخصوصا سفید و متریال ارگانیک مانند بامبو استفاده می‌شود. همه چیز با تفکر، کارایی و در جهت تعادل چیده شده و از تجملات خبری نیست.

دکوراسیون ژاپنی
سبک ژاپنی

6- سبک اسکاندیناوی: این سبک که در اوایل قرن 20 ایجاد شد، بر سادگی و آرامش تاکید دارد و استفاده از خطوط منحنی و نقوش ارگانیک و طبیعی حس راحتی را در این سبک افزایش می‌دهد. در سبک اسکاندیناوی جزئیات اضافی وجود ندارد و تنها اشکال ارگانیکی همچون گیاهان در فضای سفید و خاکستری خودنمایی می‌کنند. از دیگر عناصر برجسته سبک اسکاندیناوی می‌توان به مبلمان چوبی عسلی و فرش پشمی اشاره کرد. این سبک در واقع ترکیبی از مدرنیته و سادگی است؛ از این‌رو می‌توانید از فرش مراکشی استفاده کنید تا با فضا کاملا هماهنگی داشته باشد. در ادامه تصویری از چیدمان به سبک اسکاندیناوی با فرش مراکشی را مشاهده می‌کنید.

دکوراسیون اسکاندیناوی
سبک اسکاندیناوی

7- سبک معاصر یا کانتمپروری: در این سبک برای چیدمان خانه از وسایل و عناصری که در زمان حال وجود دارد، استفاده می‌شود و به همین جهت همواره در حال تکامل و تغییر است. این سبک نسبت به سبک مدرن از آزادی بیشتری در چیدمان برخوردار بوده و برعکس سبک مدرن که سرد است با عناصر معماری و تزئینات جزئی و همچنین با پالت رنگ مختصر فضا را گرم می‌کنند.

دکوراسیون معاصر
سبک معاصر

8- سبک صنعتی: در این سبک هیچ ظرافتی وجود ندارد، لوله‌ها و اتصالات روکار انجام شده و مصالح و اجزا در معرض دید هستند. از این سبک بیشتر در خانه‌های مدرن و فضاهای تبلیغاتی یا اتاق‌های زیر شیروانی استفاده می‌شود. رنگ‌های خنثی و وسایل فلزی در این سبک دنیای ماشین‌آلات را تداعی می‌کنند.

دکوراسیون صنعتی
سبک صنعتی

9- سبک آرت دکو: یکی از سبک‌های برجسته قرن 20 است که در عین ایجاد فضایی مدرن در خانه، ظریف و پر زرق و برق هم هست. هدف در این سبک، رنگارنگی بدون زیاده‌روی است. اشکال هندسی و استفاده از رنگ طلایی و زمردی و استفاده از وسایل دکوری شیشه‌ای و وسایل برنجی نقش مهمی در طراحی این سبک دکوراسیون دارند. از این‌رو انواع فرش گنبدی اصیل ایرانی برای این سبک از دکوراسیون مناسب است، در تصویر زیر نمونه‌ای از این سبک را با فرشی با طرح گنبدی مشاهده می‌کنید.

دکوراسیون آرت دکو
سبک آرت دکو با فرش گنبدی

10- سبک شابی شیک: این سبک را با نام “دکور مادربزرگ” نیز می‌شناسند. در این طراحی دکوراسیون از رنگ‌های پاستلی، مبلمان آنتیک و پارچه‌های گلدار و توری با هدف ایجاد آرامش و صمیمت در خانه استفاده می‌شود.

دکوراسیون شابی شیک

 

سبک شابی شیک

11- سبک بوهمیان (بوهمین): در این سبک هیچ قاعده‌ای شما را محدود نمی‌کند، به همین علت شاید در نگاه اول پالت رنگی و هماهنگی زیادی به نظر نرسد. در این سبک آزاد، عناصر مجلل وجود ندارد، اما می‌توان از هر وسیله جذابی که به محیط نشاط می‌بخشد، استفاده کرد. در این سبک از دکوراسیون به جای فرش می‌توانید از انواع گلیم دکوراتیو استفاده کنید.

دکوراسیون بوهمیان

 

سبک بوهمیان

سبک سنتی ایرانی: یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها برای ایرانیان سبک دکوراسیون سنتی ایرانی است که در آن اغلب مبلمان کلاسیک، طرح‌های شاه عباسی، تخت‌های چوبی، ترمه، گلیم و البته فرش دستبافت ایرانی به چشم می‌خورد.

دکوراسیون سنتی

 

سبک سنتی ایرانی

اصول مهم در طراحی داخلی منزل

همان‌طور که اشاره شد طراحی داخلی دانشی فراگیر بوده و نمی‌توان همه اصول آن را در این مقاله گنجاند، اما می‌توانیم به چند اصل مهم در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل اشاره نماییم. این اصول عبارتند از:

  • تاکید: یکی از مهمترین اصول تاکید یا نقطه کانونی است. شومینه، آینه یا تلویزیون می‌تواند نقش نقطه کانونی در چیدمان خانه و تحت شعاع قرار دادن فضا را داشته باشد.
  • تضاد: تضاد در فرم، اندازه، متریال و رنگ می‌تواند در طراحی و دکوراسیون داخلی جذابیت متفاوتی ایجاد کرده و فضا را از یکنواختی دربیاورد.
  • تکرار: از دیگر اصول در طراحی دکوراسیون داخلی منزل می‌توان به تکرار یا ریتم اشاره کرد. این تکرار مانند تضاد می‌تواند در طرح، رنگ، بافت، متریال، اندازه، شکل یا هر المان دیگری شکل بگیرد. این تکرار باعث ایجاد یکپارچگی و انسجام کلی در دکوراسیون داخلی خانه می‌شود.
  • تعادل: اصل تعادل باعث ایجاد حس پایداری و ثبات فضایی می‌شود. توزیع یکنواخت وزن بصری فضا با استفاده از اجسام، رنگ‌ها، متریال و… می‌تواند فضا را متعادل و همگون سازد. البته تعادل به معنای تقارن نیست و می‌توان با توزیع متعادل المان‌های متفاوت نیز تعادل بصری ایجاد کرد.
  • مقیاس و تناسب: مقیاس به معنای استفاده از اجسام با اندازه‌های مختلف است. برای مثال استفاده از چند گلدان در اندازه‌های مختلف به اصل مقیاس باز می‌گردد که باید با یکدیگر و در فضا با سایر اجسام تناسب داشته باشند و موجب ناهمگونی نشوند.
  • هماهنگی: در صورتی هماهنگی در طراحی داخلی دیده می‌شود که همه آنچه در محیط وجود دارد، از جمله المان‌های معماری، اکسسوری‌ها، مبلمان و… در زمینه‌هایی مانند رنگ، نقش، متریال یا اندازه دارای اشتراکاتی باشند. با رعایت اصل هماهنگی همگونی زیبای بصری ایجاد خواهد شد.

طراحی داخلی دکور

 

دکور داخلی منزل

اصول مهم در طراحی داخلی دفتر کار

یکی از گرایش‌ها در طراحی داخلی، طراحی فضاهای غیرمسکونی مانند ادارات و دفاتر کار است. در طراحی این فضاها علاوهبر نیاز و سلیقه افراد موضوعات دیگری همچون بهره‌وری کاری بیشتر، روند کارهای اداری یا ارتباط کارمندان و مراجعان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. از مهمترین اصولی که در طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر کار مورد توجه طراحان است، می‌توان به نحوه طراحی فضا و دکوراسیون داخلی دفتر کار، نورپردازی، رنگ و استفاده از المان‌های طبیعی اشاره کرد.

هنگام طراحی دفتر کار اگر بنا در حال ساخت باشد، طراحان داخلی می‌توانند روی نقشه نظارات داشته و استفاده بهینه از فضا و کاربری مناسب آن را در زیباترین حالت مورد توجه قرار بدهند. برای مثال باید تناسب متراژ دفتر با تعداد افرادی که در این دفتر، کار خواهند کرد یا برخورداری دفتر کار از نور طبیعی کافی را در نظر گرفت. البته اگر ساختمان دفتر کار از پیش ساخته شده و نمی‌توان در پلان آن تغییری ایجاد کرد.

در طراحی دفتر کار علاوه‌بر اصول کلی مطرح شده در بخش طراحی دکوراسیون داخلی منزل، می‌توان اصول کاربردی زیر را نیز در نظر گرفت:

  • نورپردازی: روشن بودن دفتر کار باعث افزایش انرژی و هوشیاری در هنگام کار می‌شود.
  • استفاده از سبک دکوراسیون مینیمال: استفاده از مبلمان و وسایل ساده با تنوع رنگی کم باعث می‌شود، فضا دلبازتر و محیط مرتب و منظم به نظر برسد.
  • رنگ بندی مناسب: برای طراحی دفتر کار محدودیت رنگی وجود ندارد، اما بهتر است تنوع رنگی زیاد نبوده و از رنگ‌های روشن استفاده شود.
  • مبلمان مناسب: مبلمان و میز کار باید از نظر اندازه، رنگ و مدل با متراژ و سبک محیط کار تناسب داشته باشد.
  • استفاده از گیاهان: استفاده از گل‌ها و گیاهان در محیط کاری باعث افزایش انرژی کارکنان شده و به مراجعان نیز حس خوبی منتقل می‌کند.
  • قفسه‌بندی: استفاده از شلف و قفسه در دفتر کار می‌تواند در جذابیت دفتر کار و نظم بخشیدن و دسترسی آسان به وسایل و مدارک موجود در دفتر موثر باشد.
  • محل قرار گرفتن میز مدیر: محل قرارگیری میز مدیریت مخصوصا در فضاهایی که همه در یک اتاق قرار دارند، مهم است. میز مدیریت باید در فاصله مناسب با سایر میزها و البته با امکان نظارت بر سایر بخش‌ها قرار بگیرد.
  • اصول ارگونومیک: تجهیزات دفتر کار مانند میز و صندلی‌ها علاوه‌بر زیبایی و تناسب با سایر المان‌ها باید دارای استانداردهای لازم برای سلامتی نیز باشند. 

طراحی کلاسیک

 

طراحی داخلی کلاسیک

ویژگی های بهترین طراحی دکوراسیون داخلی چیست و بهترین طراح داخلی کیست؟

یک طراح یا دکوراتور خوب می‌تواند هنر و ایده‌های خلاقانه خود را به بهترین نحو طراحی و با بهترین متریال اجرا نماید و محصولی با کارکرد درست، زیبا و سودمند به وجود آورد. طراحان حرفه‌ای با تکنولوژی روز پیش رفته و می‌توانند از نرم‌افزاهای به‌روز در طراحی‌های خود بهره بگیرند. طراحان خوب با مطالعه مجلات معماری و دکوراسیون، دنبال کردن ایده‌های به‌روز در دنیا و الهام گرفتن از آثار بزرگ معماران معروف، آثار خود را خلق می‌کنند.

در آثار بهترین طراحان داخلی جهان می‌شود هوشمندی و خلاقیت را به خوبی مشاهده کرد. از جمله این طراحان مشهور می‌توان از افراد زیر نام برد:

  1. کلی ورستلر (KELLY WEARSTLER): مجله نیویورکر به خانم کلی ورستلر لقب “رئیس بزرگ طراحی داخلی ساحل غربی” داده است.
  2. ژان لویی دنیو (JEAN-LOUIS DENIOT): به الهه دکور معروف بوده و با سبک التقاطی و رمزآلودش شناخته می‌شود.
  3. پیتر مارینو (PETER MARINO): او را یک همه چیز دان در مورد زیبایی میدانند که به ادغام بدون حد و مرز معماری و فضای داخلی معتقد است.
  4. کلی هوپن (KELLY HOPPEN): کلی هوپن یک طراح داخلی معروف انگلیسی است که ذوق هنری بالا و رویکرد خوشخو در طراحیهایش او را به شهرت جهانی رسانده است.
  5. فیلیپ استارک (PHILIPPE STARCK): معمار و طراح مشهور فرانسوی فیلیپ استارک در طراحی و ایجاد فضاهای عجیب و غریب استاد بوده و مدافع پایداری در طراحی است.

سوالات متداول در مورد طراحی داخلی

آیا طراحی داخلی همان معماری داخلی است؟

معماری داخلی از طراحی داخلی پیچیده‌تر بوده و برای ساخت فضا به مسائلی چون مقررات ساختمان و درک ساختار طراحی پلان برای سکونت، کارایی و ایمنی می‌پردازد. اما طراحان داخلی بیشتر با چیدمان، نورپردازی و رنگ سروکار داشته و کمتر درگیر تغییر ساختاری هستند.

آیا طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی درآمد خوبی دارد؟

با توجه به تغییرات فرهنگی، امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، فضاسازی و تغییر دکوراسیون خانه‌ها و محل کار خود را به متخصص سپرده و بی‌گدار به آب نزنند؛ از همین رو این حرفه بازار کار خوبی پیدا کرده و در آمد خوبی دارد.

فایده اجرای طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

علاوه بر مسائل فنی، اجرای طراحی داخلی توسط متخصصین باعث بهبود کارایی و زیبایی فضا شده و این امر منجر به افزایش سلامت روان و کیفیت زندگی خواهد شد.

همان‌طور که مطالعه کردید طراحی دکوراسیون خانه نقش مهمی در ایجاد فضای آرامش‌بخش در منزل دارد. البته همیشه نیاز به صرف هزینه زیاد نیست و میزان هزینه تا حدی به سبک موردنظرتان بستگی دارد. شما کدام‌یک از انواع سبک طراحی منزل را ترجیح می‌دهید؟ چه اطلاعات دیگری در مورد دکوراسیون داخلی دارید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان گره کارپت به اشتراک بگذارید.

 

نظرات کاربران