پرداخت فرش چیست و چگونه انجام می شود؟

پرداخت فرش چیست و چگونه انجام می شود؟
0
تولید و بافت فرش 0 0

پرداخت فرش یعنی چه ؟ اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که منظور از پرداخت فرش یا تابلو فرش چیست باید به شما بگوییم که جای درستی آماده اید. ما در این مقاله قصد داریم 0 تا 100 پرداخت فرش ، اعم از اینکه چرا باید فرش را پرداخت کنیم؟ چگونه باید پرداخت کنیم؟ کجا پرداخت کنیم و هزینه ی پرداخت فرش چقدر است را شرح دهیم.

پرداخت فرش چیست؟

اگر در هنگام بافت و یا بعد از اتمام بافت دقت کرده باشید، فرشِ پرداخت نشده، به اندازه چند سانتی متر پرز دارد و در واقع طرح و نقش های روی سطح فرش دیده نمی شود. برای اینکه سطح تابلو فرش و یا قالی و همچنین نقش و نگارهای آنان واضح دیده شود ، به اصطلاح باید فرش را بعد از تمام شدن پرداخت کرد.

مقاله پرداخت فرش - فرش پرداخت نشده
فرش پرداخت نشده

هنگام پرداخت تابلو فرش یا فرشی که پرداخت نشده ، به اندازه نیاز از پرز فرش برداشته می شود و به این عمل پرداخت ، روگیری و یا پرداخت زدن فرش دستباف گفته می شود.

مقاله پرداخت فرش - فرش پرداخت شده
فرش بعد از پرداخت

چرا باید فرش را پرداخت کنیم؟

در صورتی که فرش را پرداخت نکنید فرش شما دارای پرز بوده و نقش و نگار آن به خوبی قابل دیدن نیست و همه ی فرش های دستبافت باید بعد از بافت کامل و اتمام کار بافت، توسط دستگاه های مخصوص پرداخت فرش، پرداخت شوند تا پرزهای اضافی شان گرفته شده و طرح بافته شده با کیفیت بالا و به وضوح دیده شود.

البته عمل پرداخت صرفا برای فرش های تازه بافته شده نیست، بلکه برای فرش های قدیمی و آفتاب سوخته و پا خورده نیز این عملیات انجام می شود و یک لایه از پرز فرش گرفته می شود تا دوباره نقش و نگار قالی زیبا و چشم نواز دیده شود.

نحوه ی پرداخت فرش چگونه است؟

روش پرداخت یا پردازش فرش دستباف به دو صورت ماشینی و دستی توسط قیچی مخصوص پرداخت انجام می گیرد.

پرداخت فرش بصورت دستی و با قیچی چگونه است؟

در این نوع پرداخت، بافنده بعد از چند رج بافت توسط قیچی پرداخت ، پرزهای فرش را گرفته و سطح فرش صاف می شود ولی ما هیچوقت این روش را پیشنهاد نمیکنیم زیرا اگر در عمل قیچی زنی، بافنده مهارت کافی نداشته باشد، امکان اینکه کل فرش آسیب ببینید بسیار زیاد است و همچنین این آسیب غیرقابل جبران بوده و تمامی زحمات بافنده ی فرش بر باد می رود.

قچی قالی بافی - قیچی پرداخت فرش

همچنین در پرداخت بصورت دستی امکان دارد پرزهای فرش بصورت یکسان و یه اندازه گرفته نشود و سطح فرش بصورت پلکانی و نامسطح دیده شود.

بعد از پرداخت با قیچی امکان پرداخت با دستگاه هم میسر است ولی اگر پرزها توسط بافنده و به وسیله قیچی خیلی از ته گرفته شود دیگر امکان اصلاح و پرداخت با دستگاه هم امکان پذیر نیست.

پرداخت فرش بصورت ماشینی و با ماشین پرداخت فرش چگونه است؟

یکسری دستگاه پرداخت زدن فرش دستباف وجود دارد که یک فرد ماهر با کمک دستگاهی که تیغه ای قدرتمند دارد و در سطح فرش کشیده میشود ، به صورت یکدست و استاندارد و تمیز پرز فرش را می گیرد.

آیا با دستگاه های موزر مو زنی هم امکان پرداخت فرش وجود دارد؟

شما میتوانید با دستگاه های موزر قدیمی و یا قدرتمند هم عمل پرداخت را انجام دهید. اغلب از موزر برای پرداخت تابلوفرش ها و یا فرش های آموزشی و خیلی کوچک استفاده می شود ولی بهترین گزینه، پرداخت با دستگاه و توسط فرد ماهر است.

قیمت پرداخت فرش چقدر است؟

قیمت عملیات پرداخت فرش به اندازه و جنس نخ بافته شده و همچنین به نوع پرداخت صاف و یا پرداخت برجسته و یا به اصطلاح سه بعدی، بستگی دارد.

مراکز پرداخت فرش در ایران کجاست؟

در هر شهر و یا استانی که بافنده های زیادی داشته باشد و یا ابزار و وسایل قالی بافی به فروش برسد ، در کنار آنها مراکز پرداخت فرش نیز وجود دارد.

اگر در شهر شما مرکز پرداخت فرش دستباف وجود ندارد معمولا قالیشویی هایی هستند که عمل پرداخت را انجام می دهند و میتوانید به نزدیک ترین قالی شویی محل سکونت خود مراجعه کرده و فرش خود را پرداخت کنید.

نظرات کاربران