اصول دکوراسیون داخلی دفتر کار + تصاویر دفتر کار مدرن و مینیمال

اصول دکوراسیون داخلی دفتر کار + تصاویر دفتر کار مدرن و مینیمال
0
دسته‌بندی نشده 0 0

امروزه دکوراسیون داخلی دفتر کار اولویت ویژه‌ای در سازمان‌ یا شرکت‌ها دارد. زیرا یک دکوراسیون اداری خلاقانه باعث می‌شود کارمندان با انگیزه بیشتری به فعالیت مشغول شوند و بازدهی آنها در محیط کار افزایش پیدا کند. اگر شما هم به دنبال دکوراسیون ویژه در دفتر کار خود هستید؛ اما از ویژگی‌ها و ایده‌های دکوراسیون اداری اطلاعاتی ندارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی‌های مهم در دکوراسیون داخلی دفتر کار

همانطور که گفتیم دکوراسیون داخلی در محیط کاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ برای ایجاد یک دکوراسیون خلاقانه جذاب در محیط کار باید یک سری اصول و ویژگی‌ها را رعایت کنید. برخی از ویژگی‌های مهم در دکوراسیون داخلی دفتر کار عبارتند از:

  • انتخاب متریال مناسب: از اولین ویژگی‌های مهم در دکوراسیون دفتر کار، انتخاب مواد اولیه یا به عبارتی متریال مناسب است. برای مثال اگر از پنجره‌های جذاب با طراحی خلاقانه در دفتر کار استفاده شود، زیبایی فضا دو چندان شده و روحیه مثبت در پرسنل ایجاد می‌شود.
  • نورپردازی مناسب: نورپردازی در محیط کار، جزو ویژگی‌های مهم در دکوراسیون اداری به شمار می‌رود. زمانی که محیط کار نور مناسب داشته باشد، کارمندان از کار کردن خسته نمی‌شوند و با انرژی بیشتر به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به طور کل یک نورپردازی فوق‌العاده باعث زیبایی محیط هم می‌شود.
دکوراسیون اداری
دکوراسیون داخلی دفتر کار
  • استفاده از رنگ‌های مناسب: استفاده از رنگ‌های مناسب از دیگر ویژگی‌های دکوراسیون داخلی دفتر کار محسوب می‌شود. برای انتخاب رنگ مناسب حتما به حوزه خود توجه کنید. برای مثال اگر شغل و حرفه شما بیشتر مربوط به کارهای حقوقی است، پس استفاده از رنگ‌های خنثی در محیط دفتر کار گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. اما اگر شغل و حرفه شما عکاسی و فیلم‌برداری است، استفاده از رنگ‌های شاد و پر انرژی در محیط اولویت مهمی دارد.
  • هماهنگی مناسب بین وسایل: هماهنگی بین وسایل محیط کار بر نظم دفتر کار تاثیر بسیار مناسبی دارد. برای مثال اگر یک میز و صندلی قهوه‌ای رنگ برای دفتر کار خود انتخاب می‌کنید. پس باقی وسایل را نیز باید از رنگ‌های متناسب انتخاب کنید، تا هارمونی بیشتری در محیط ایجاد شود.
  • استفاده از الگوهای مینیمال: همان‌طور که می‌دانید امروزه سبک مینیمال در بسیاری از مکان‌ها مانند منزل، رستوران و… از اهمیت بالایی برخوردار است. از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم در طراحی دکوراسیون محیط کار نیز از سبک مینیمال استفاده کنید و تا حد ممکن همه وسایل را ساده انتخاب کرده و با نظم بچینید.

اکنون که با ویژگی‌های دکوراسیون داخلی دفتر کار آشنا شدید، بیایید تا به اتفاق هم با مشخصات مبلمان مناسب برای محیط کار، استفاده از رنگ مناسب و ایده‌هایی برای دکوراسیون اداری آشنا شویم.

1- سبک دکوراسیون اداری با رنگ روشن

دکوراسیون اداری دفتر کار
دکوراسیون اداری

2- سبک دکوراسیون اداری با رنگ تیره (در این مدل از چیدمان دفترکار می‌توانید از گلیم دکوراتیو به جای فرش نیز استفاده کنید)

دکوراسیون سبک تیره
دکور اداری تیره

3- سبک دکوراسیون اداری مدرن

دکوراسیون دفتر کار
دکوراسیون اداری

مشخصات مبلمان مناسب برای دکوراسیون دفتر کار

خوب است بدانید که استفاده از مبلمان اداری در دفتر کار، صمیمیت و انرژی خوبی را در محیط ایجاد می‌کند. اگر به دنبال مبلمان مناسب برای دفتر خود هستید، پس حتما به مشخصات زیر توجه کنید:

  • مبلمانی برای دفتر کار مناسب است که به اندازه کافی راحت باشد، به طوری‌که افراد از نشستن طولانی مدت بر روی آنها خسته نشوند. به عبارت دیگر متناسب بودن مبلمان با ارگونومی بدن از مشخصات اصلی مبلمان حرفه‎‌ای و مناسب است.
  • جنس مبلمان باید به گونه‌ای باشد که به راحتی تمیز شود. معمولا مبلمان چرم یا از جنس پارچه‌های کتان برای دکوراسیون دفتر کار بسیار مناسب هستند.
  • توصیه می‌شود مبلمانی تهیه کنید که موقع نشستن سر و صدا ایجاد نکند و فرد از نشستن بر روی آنها معذب نشود.
  • از دیگر مشخصات مبلمان مناسب می‌توانیم به رنگ مبلمان اشاره کنیم. معمولا در محیط‌های رسمی از مبلمان رنگ قهوه‌ای یا مشکی استفاده می‌شود؛ اما در محیط کارهای دوستانه از مبلمان آبی، سبز و حتی زرد هم استفاده می‌کنند. زیرا رنگ‌های با نشاط تاثیر بسیار خوبی در روحیه افراد دارند.
دکوراسیون داخلی اداری
مبلمان دکوراسیون دفتر کار

اهمیت رنگ در دکوراسیون اداری

همانطور که گفتیم کارمندان زمان زیادی را در محیط کار سپری می‌کنند. از این‌رو فضای محیط کار باید به گونه‌ای باشد که نه تنها برای کارمندان، بلکه برای رجوع کنندگان به دفتر هم الهام بخش باشد. برای همین رنگ‌های متنوع در دکوراسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حال بیایید تا نگاهی به انواع رنگ‌ها و اهمیت آنها در محیط اداری بیندازیم:

  1. رنگ آبی: استفاده از رنگ آبی در محیط کار به افراد حس آرامش و مثبتی می‌دهد؛ اما حتما کنار رنگ آبی از رنگ سفید هم استفاده کنید، تا محیط یکنواخت نباشد و باعث دلزدگی افراد نشود.
  2. رنگ قرمز: استفاده از رنگ قرمز در محیط کار نشان دهنده قدرت است. این رنگ به افزایش تمرکز و خلاقیت کمک می‌کند. البته اگر از رنگ قرمز در محیط کار زیاد استفاده کنید، موجب استرس و سردرد می‌شود. از این‌رو حتما تعادل را در استفاده از رنگ قرمز رعایت کنید.
  3. رنگ زرد: رنگ زرد حس شادی و هیجان در افراد ایجاد می‌کند و باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری در افراد می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در محیط کار خود از رنگ زرد برای دیوارهای اتاق جلسات (البته نه برای تمام دیوارهای اتاق) استفاده کنید، تا افراد هنگام جلسه، تمرکز و خلاقیت بیشتری داشته باشند.
  4. رنگ سبز: رنگ سبز به افزایش بهره‌وری، کاهش خستگی چشم‌ها، کاهش استرس و اضطراب می‌کند. اما باز هم تعادل در استفاده از رنگ سبز را رعایت کنید. برای مثال ترکیب رنگ سبز و سفید برای بسیاری از افراد در محیط کار الهام بخش است.
  5. رنگ سفید: اگر توجه کرده باشید در دفترهای کاری اغلب از رنگ سفید استفاده می‌کنند؛ اما رنگ سفید جزو رنگ‌های خنثی بوده و خلاقیت خاصی به افراد نمی‌دهد. از این‌رو توصیه می‌کنیم کنار رنگ سفید حتما از رنگ‌های دیگری مانند آبی یا سبز هم استفاده کنید.
  6. رنگ بنفش: رنگ بنفش بیشتر در دفاتر کسب‌وکارهایی که در حوزه‌هایی مانند گردشگری فعالیت دارند استفاده می‌شود. این رنگ در کاهش استرس به افراد بسیار کمک می‌کند و آرامش خاصی به هر کس می‌دهد.

در نهایت اگر می‌خواهید دفتر کار مدرن و اصولی داشته باشید، می‌توانید از ترکیب رنگ‌های مختلف مثل آبی و سفید، قرمز و سفید، سبز و زرد، بنفش و سفید و… برای طراحی دفترکار خود استفاده کنید.

1- دکوراسیون با تم آبی در محیط کار

دکوراسیون با تم آبی
دکوراسیون آبی محیط کار

2- دکوراسیون با تم قرمز در محیط کار

 دکوراسیون با تم قرمز
دکوراسیون با تم قرمز محیط کار

3- دکوراسیون با تم زرد در محیط کار

دکوراسیون با رنگ زرد
دکوراسیون با تم زرد محیط کار

4- دکوراسیون با تم سبز در محیط کار

دکوراسیون با تم سبز
دکوراسیون سبز محیط کار

5- دکوراسیون با تم سفید محیط کار

دکوراسیون با تم سفید
دکوراسیون با تم سفید

6- دکوراسیون با تم بنفش در محیط کار

دکوراسیون با تم بنفش
دکوراسیون با رنگ بنفش محیط کار

ایده‌هایی برای دکوراسیون اداری

اگر شما هم به دنبال بهترین دکوراسیون برای محیط اداری خود هستید؛ اما ایده‌ای به ذهن‌تان نرسیده جای نگرانی نیست، می‌توانید از ایده‌های زیر استفاده کنید:

  1. قرار دادن برد یادداشت بر روی دیوارها: پیشنهاد می‌کنیم در قسمتی از دیوار دفتر که بیشتر جلوی چشم کارمندان قرار دارد؛ تخته‌ای (بردی) برای یادداشت نصب کنید و کارهای مهم را روی آن بنویسید، تا کارمندان هم با نظم بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.
  2. انتخاب بهترین مبلمان: قرار دادن مبلمان راحت و مناسب در قسمتی از دفتر، باعث دلنشین‌ شدن فضای کاری می‌شود، زیرا کارمندان یا مهمان‌های دفتر می‌توانند برای رفع خستگی از آنها استفاده کنند.
  3. استفاده از قفسه و شلف: پیشنهاد می‌کنیم قسمتی از گوشه دفتر را به قفسه یا شلف برای قرار دادن وسایل کارمندان یا کتاب‌های مربوط به حوزه کاری اختصاص دهید. زیرا استفاده از قفسه و شلف نظم بیشتری به محیط کار می‌دهد.
  4. ایجاد نورپردازی مناسب: نورپردازی عالی در دفتر کار در روحیه افراد بسیار تاثیرگذار است. از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم بین سقف‌ها از لامپ‌های هالوژن با رنگ‌های مختلف استفاده کنید، تا محیط اداره نور بیشتری داشته باشد. همچنین پیشنهاد می‌شود از پرده‌های ساده نخی که جلوی عبور نور را نمی‌گیرند، برای پنجره های دفتر استفاده کنید.
  5. استفاده از میز و صندلی مناسب: استفاده از میز و صندلی‌های مناسب با ارگونومی بدن از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. زیرا بسیاری از افراد بیشتر زمان خود را پشت میز کار سپری می‌کنند. بنابراین سعی کنید میز و صندلی را متناسب با ارگونومی بدن تهیه کنید، تا کارمندان هم با بازدهی بیشتر مشغول فعالیت شوند.
  6. استفاده از گل و گیاه: همانطور که می‌دانید گل و گیاه انرژی بسیار خوبی به محیط می‌بخشد. از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم روی میز کار هر شخص یک گلدان کوچک بگذارید، تا کارمندان با نگاه کردن به آنها انرژی مضاعف بگیرند. ناگفته نماند گل‌هایی همچون بامبو، انواع کاکتوس و… برای محیط کار مناسب هستند.
  7. در نظر گرفتن فضای استراحت: از دیگر ایده‌های دکوراسیون دفتر کار می‌توانیم به در نظر گرفتن فضای استراحت برای کارمندان اشاره کنیم. زیرا فضای استراحت جداگانه برای کارمندان، باعث افزایش بهره‌وری و خلاقیت بیشتر آنها می‌شود.
  8. استفاده از لوازم اداری متناسب با رنگ دیوارها: اگر رنگ دیوارهای محیط کار سفید هستند، پیشنهاد می‌کنیم از لوازم اداری تیره در دفتر استفاده کنید؛ اما اگر دیوارهای دفتر رنگی هستند، استفاده از وسایلی با رنگ متضاد گزینه مناسبی به نظر می‌رسند.
  9. استفاده از فرش: اگر دفترکاری با حال‌وهوای ایرانی و سنتی را می‌پسندید نقش فرش را فراموش نکنید. می‌توانید از انواع فرش ایرانی و گلیم برای این منظور استفاده کنید، حتی می‌توانید متناسب با تم دفترکارتان از تابلو فرش به جای تابلوهای معمول استفاده کنید.

حالا که در مورد دکوراسیون اداری می‌دانید؛ بیایید تا با ایده‌هایی برای دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک آشنا شویم.

طراحی دکور اداری
دکوراسیون دفتر کار اداری

ایده‌هایی برای دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک

اگر دفتر کار شما کوچک است و ایده‌ای برای چیدمان و دکوراسیون و طراحی داخلی آن ندارید، می‌توانید از ایده‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از وسایل متناسب با ابعاد محیط: اگر محیط کاری شما کوچک است؛ پیشنهاد می‌کنیم میز و صندلی‌های با ابعاد ظریف برای دفتر خود تهیه کنید، تا کل فضای دفتر گرفته نشود.
  • استفاده از کمد و قفسه: برای اینکه وسایل شما در دفتر نامرتب نباشد، پیشنهاد می‌‍کنیم گوشه‌ای از دفتر را کمد و قفسه‌های کوچک قرار دهید. استفاده از کمدهای کوچک و قفسه برای دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک بسیار مناسب هستند.
  • استفاده از تابلو: استفاده از تابلوهای هنری روی دیوارها در دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک بسیار تاثیرگذار هستند. چون جلوه‌ای ویژه به محیط دفتر می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم از تابلوهای مینیمال برای دفتر کار خود استفاده کنید.

در نهایت استفاده از لوازم دکوری روی میزها، لامپ‌های تزئینی، گلدان‌های کوچک مثل کاکتوس و استفاده از رنگ‌های روشن برای دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک مناسب است.

دکوراسیون دفتر کار
دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک

ایده‌هایی برای دکوراسیون داخلی دفتر کار مدرن

برای دکوراسیون داخلی دفتر کار مدرن هم تمام ایده‌هایی که گفتیم گزینه خوبی هستند؛ اما اگر می‌خواهید فضای کاری دفترتان کاملا مدرن باشد، از ایده‌های زیر هم می‌توانید استفاده کنید:

  • نور پردازی انتزاعی: یکی از ویژگی‌های سبک مدرن نورپردازی انتزاعی است. این سبک نورپردازی نه تنها نور زیبا و ملایمی را به فضا می‌بخشد، بلکه سبک مدرن را به خوبی به نمایش می‌گذارد.
  • استفاده از لوازم دکوری خیره کننده: معمولا در محیط‌های اداری رسمی از لوازم دکوری استفاده نمی‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید فضای محیط کارتان به صورت مدرن باشد، استفاده از لوازم دکوری روی میزها و دیوارها گزینه مناسبی به نظر می‌رسند.
  • استفاده از فضاهای چند منظوره: فضاهای چند منظوره برای دکوراسیون داخلی دفتر کار مدرن بسیار طرفدار دارند برای مثال یک محیط بسیار بزرگ را می‌توان به فضاهای مختلفی مثل فضای استراحت،  فضای بازی و سرگرمی، اتاق فکر و… تقسیم بندی کرد.
دکوراسیون مدرن اداری
دکوراسیون داخلی دفتر کار مدرن

ایده‌های طراحی مینیمال و ساده دفتر کار

در طراحی دفتر کار به صورت مینیمال نباید هیچ وسیله اضافه‌ای در فضا وجود داشته باشد. همچنین تمام وسایل‌های استفاده شده در محیط به صورت ساده باشند. برای طراحی مینیمال و ساده دفتر کار موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • استفاده از رنگ‌های خنثی
  • استفاده از متریال طبیعی مثل چوب
  • استفاده از میزهای بدون پایه
  • استفاده از قفسه‌های کوچک یا شلف
  • استفاده از میزهای دیواری یا شناور
  • ایجاد نقطه کانونی
  • استفاده از اکسسوری‌های سیاه و سفید
  • استفاده از مبلمان ساده و راحتی

در این سبک از دفترکار معمولا از فرش برای پوشاندن زمین استفاده نمی‌شود، اما اگر تمایل دارید که از فرش استفاده کنید توصیه ما انواع گلیم دکوراتیو و فرش مراکشی است.

دکوراسیون اداری مینیمال
دکوراسیون اداری مینیمال

سوالات متداول در مورد دکوراسیون دفتر کار

شاید برای شما هم در مورد دکوراسیون داخلی دفتر کار سوالاتی پیش آمده باشد؛ حال بیایید تا نگاهی به اینگونه سوالات بیندازیم.

چیدمان دکوراسیون داخلی دفتر کار به چه صورت باشد؟

برای چیدمان دکوراسیون دفترهای کاری پیشنهاد می‌کنیم میز و صندلی‌های کارمندان را به صورت منظم و در یک ردیف بچینید و محلی را برای رفت و آمد آنها در نظر بگیرید. همچنین برد اعلانات را در وسط دفتر بر روی دیوار نصب کنید.

برای تزئین دفتر کار از چه لوازمی می‌توان استفاده کرد؟

برای تزئین دفتر کار خود می‌توانید از وسایلی همچون گلدان، تابلوهای هنری، چراغ‌های مطالعه تزئینی، شمع‌های کلاسیک و .. استفاده کنید.

عناصر اصلی در دکوراسیون داخلی دفتر کار چیست؟ 

از عناصر یا ویژگی‌های اصلی در دکوراسیون داخلی دفتر کار می‌توانیم به انتخاب متریال مناسب، هماهنگی وسایل، رنگ‌های شاد، نورپردازی مناسب، فضاهای چند منظوره و .. اشاره کنیم.

چه رنگ‌هایی برای دکوراسیون داخلی دفتر کار مدرن مناسب هستند؟

خوب است بدانید که هر کدام از رنگ‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و با توجه به محیط شغلی هر دفتر استفاده می‌شوند. برای مثال از رنگ‌های خنثی بیشتر برای محیط‌های رسمی مثل دفتر اسناد استفاده می‌کنند. رنگ‌های شاد و متنوع هم برای محیط‌های مدرن مثل عکاسی یا کارهای مارکتینگ بسیار مناسب هستند.

اکنون که در مورد دکوراسیون داخلی دفتر کار می‌دانید، حال شما بگویید آیا تا به حال تجربه چیدمان دکوراسیون اداری را داشته‌اید؟ اگر تجربه چیدمان دکوراسیون دفتر کار را دارید؛ لطفا تجربیات و ایده‌های خود را با ما و همراهان گره کارپت در میان بگذارید.

نظرات کاربران