فرش دکوراسیون مدرن؛ چگونه فرشی مناسب انتخاب کنیم؟

فرش دکوراسیون مدرن؛ چگونه فرشی مناسب انتخاب کنیم؟
0
فرش نوشت 0 0

فرش دکوراسیون مدرن و دکوراسیون تلفیقی (تلفیق سبک سنتی با مدرن) یکی از دغدغه‌های اصلی علاقه‌مندان به استفاده از فرش دستبافت ایرانی در دکوراسیون امروزی و مدرن است. فرش‌های ایرانی به خوبی با سبک‌های جدید دکوراسیون به‌روز شده و نیاز علاقه‌مندان را به راحتی رفع می‌کنند. اگر قصد دارید برای دکوراسیون مدرن منزل‌تان یک فرش مناسب تهیه کنید، با ما همراه باشید. در این مطلب با دکوراسیون فرش و نحوه استفاده از آن در سبک منازل امروزی بیشتر آشنا می‌شویم.

ویژگی ها و خصوصیات فرش دکوراسیون مدرن

دکوراسیون مدرن و امروزی معمولا جزئیات زیادی نداشته و از طرح‌ها و چیدمان ساده‌تری استفاده می‌کند. بنابراین فرش در دکوراسیون مدرن نیز باید چنین ویژگی‌هایی را به خوبی پوشش دهد. برای مثال در خانه‌ای با رنگ روشن بهتر است فرشی با طرح‌های نسبتا بزرگتر و رنگ تیره‌تر استفاده شود تا زیبایی خانه و دکوراسیون آن را تکمیل کند.

در مقابل برای خانه‌ای که کوچک و کم‌نور است یا ترکیب رنگ تیره‌ای دارد، فرشی با طرح‌های ریزتر و رنگ روشن‌ می‌تواند به خوبی خودنمایی کرده و المان‌های زیبایی خانه را پررنگ‌تر نشان دهد. چنین طرح‌هایی می‌توانند در عین حفظ سادگی دکوراسیون، فضا را زیباتر کنند.

فرش در دکوراسیون مدرن
فرش دکوراسیون مدرن

آیا تلفیق فرش سنتی در دکوراسیون مدرن امکان پذیر است؟

هر چند که امروزه فرش‌هایی با طرح‌های مدرن مانند فرش وینتیج طرفداران بیشتری دارند، اما تلفیق فرش سنتی در دکوراسیون مدرن یکی از شاخه‌های جذاب در هنر دکوراسیون فرش است. فرش‌های سنتی با توجه به اصالت و عمقی که به دکوراسیون منزل می‌بخشند، یکی از بی‌نظیرترین ترکیباتی هستند که در هر منزل مدرن ایرانی می‌توان استفاده کرد.

در استفاده از فرش سنتی در دکوراسیون مدرن مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت شود، انتخاب صحیح رنگ و طرح فرش است. فرش‌های سنتی که ابعاد کوچکتری دارند برای دکوراسیون امروزی و مدرن مناسب‌تر هستند. در واقع بهتر است تمام سطح کف منزل را با فرش نپوشانید و قسمتی از کفپوش مشخص باشد.

همچنین این فرش‌ها باید طرحی متناسب با طرح دکوراسیون منزل داشته باشند و هماهنگی عناصر و چیدمان منزل را به هم نزنند. برای مثال در راهرویی که عرض کمی دارد، بهتر است فرشی با طرح‌های عمودی استفاده شود یا اگر اتاق نشیمن با دکوراسیون شلوغ دارید فرشی با طرح‌ ساده‌تر مناسب است. به‌علاوه هماهنگ کردن طرح فرش با طرح مبلمان هم تاثیر خوبی در زیبایی دکوراسیون منزل می‌گذارد.

هنگام خرید فرش برای منزلی با دکوراسیون مدرن مهم‌ترین مورد رنگ فرش است. رنگ فرش بهتر است لاکی (قرمز، زرشکی و رنگ‌های مشابه) نباشد؛ فرش‌هایی با رنگ گرم و روشن برای محیط‌هایی که لوازمی با رنگ تیره‌تر استفاده شده مناسب هستند. برای محیط‌های شلوغ با ترکیب رنگ گرم بهتر است فرش‌هایی با رنگ سردتر و ساده‌تر استفاده شود.

فرش در دکوراسیون مدرن
فرش ماشینی با طرح سنتی در دکوراسیون مدرن

مزایای استفاده از فرش ایرانی در دکوراسیون مدرن

خرید فرش به علت تنوع بالا در رنگ، طرح و اندازه جایگاه خوبی در سبک دکوراسیون کلاسیک و مدرن دارد. به طوری‌که امروزه استفاده از فرش ایرانی و شرقی در خانه‌‌های اروپا هم به چشم می‌خورد. استفاده از فرش‌های دستبافت سنتی و مدرن ایرانی علاوه‌بر زیبایی و اصالت ویژه‌ای که به دکوراسیون منازل می‌بخشند، مزیت‌های دیگری هم دارند. برای مثال استفاده از فرش سنتی در دکوراسیون مدرن می‌تواند از بی‌روح بودن و سردی ترکیب دکوراسیون مینیمال بکاهد و روح تازه‌ای به فضا ببخشد. البته فرش‌های مدرن نیز هر کدام در رنگ‌های مختلف، حس و حال فضا را زنده‌تر کرده و دکوراسیون را تکمیل می‌کنند.

از طرفی فرش مناسب می‌تواند همگرایی و یکپارچگی محیط را حفظ کرده و پراکندگی دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال را کاهش دهد. برای مثال استفاده از فرشی با طرح و رنگ مناسب در اتاق نشیمن، فضای کوچک اتاق را دلبازتر جلوه دهد و از سردی دکوراسیون مدرن کم کند. از طرفی در اتاق نشیمن بزرگ و فراخ، فرش مناسب می‌تواند فضا را یکپارچه‌تر نشان دهد.

مدل های دکوراسیون مدرن با فرش

دکوراسیون فرش هم مانند هر المان دیگری در منزل قوانین مخصوص خود را دارد. از آنجایی که فرش‌های ایرانی طرح، رنگ و ابعاد بسیار متنوعی دارند، شناخت و آگاهی از این قوانین اهمیت دارد. فرش‌هایی که برای استفاده در دکوراسیون مدرن در فضاهایی مانند اتاق نشیمن، پذیریی، اتاق خواب و… مناسب هستند معمولا در سه دسته اصلی فرش شگی، فریز و شنل جای می‌گیرند. این فرش‌ها از جمله فرش‌های نوظهور بوده که در برخی از آن‌ها از ترکیب سنتی و مدرن استفاده شده است. چنین ترکیب‌هایی جلوه‌ای بسیار زیبا به فرش‌ها داده و موجب افزایش محبوبیت فرش ایرانی در جامعه امروزی شده است. بیایید با هریک از انواع این فرش‌ها آشنا شویم.

  1. فرش فریز: در نگاه اول به شدت مشابه گلیم است. در صورتی‌که این نوع فرش تفاوت‌هایی اساسی با گلیم دارد. فرش فریز پرزهای بلندتری داشته و بافت آن به صورت ریشه بریده است. فرش فریز در انواع مختلفی مانند مدل‌های سنتی گبه‌ای، فانتزی و سه بعدی به بازار عرضه می‌شود. گفتنی است فرش فریز در ابعاد نسبتا کوچکتری نسبت به فرش‌های معمولی بافته می‌شود.
  2. فرش شنل: این نوع فرش به نام فرش بلژیکی هم شناخته می‌شود. هر چند که بافت و تهیه آن به طور کامل در داخل کشور انجام می‌شود اما طرح آن تا حدودی از فرش‌‌های بلژیکی الهام گرفته شده است. در فرش شنل پرزها کوتاه بوده و گل‌های فرش گاها به صورت برجسته بافته می‌شود. به علاوه به دلیل پرزهای کم و سبک بودن فرش، شستوشو و جابجایی آن بسیار ساده است. این نوع فرش در واقع نقطه مقابل فرش شگی است.
  3. فرش شگی: شگی کلمه‌ای انگلیسی بوده و معنای آن موی بلند است، از این جمله می‌توان دریافت که فرش شگی همان فرش با پرزهای بلند است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری در بازار فرش ایران پیدا کرده است. این نوع فرش در رنگ‌ها و ابعاد مختلف بافته می‌شود و بسته به سلیقه شخصی، کاربردهای مختلفی در فضاهای منزل می‌تواند داشته باشد. گفتنی است که پرزهای بلند این نوع فرش دوام زیادی در مقابل پاخوردگی از خود نشان می‌دهد.
  4. گلیم قشقایی و گلیم دکوراتیو: طرح‌های این نوع گلیم‌ها اغلب الهام گرفته شده از طبیعت و اشکال هندسی هستند، از این‌رو با چیدمان منزل به سبک مدرن هماهنگی خوبی دارند. یک مدل از این نوع گلیم‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. از آنجایی که شستشوی گلیم نسبت به فرش آسان‌تر است، لذا می‌توانید از انواع گلیم قشقایی و گلیم دکوراتیو در بخش‌های از منزل که رفت‌وآمد بیشتری هست مانند راه‎‌رو استفاده کنید.

1- دکوراسیون سبک مدرن با گلیم

دکوراسیون با گلیم
چیدمان منزل با گلیم

2- دکوراسیون سبک مدرن با فرش شنل

دکوراسیون منزل با فرش شنل
چیدمان منزل با فرش شنل

3- دکوراسیون سبک مدرن با فرش شگی (فرش مراکشی)

دکوراسیون با فرش شگی
چیدمان منزل با فرش شگی

4- دکوراسیون سبک مدرن با فرش ماشینی طرح سنتی (در این مدل از چیدمان می‌توانید از فرش دستباف لری هم استفاده کنید)

دکوراسیون مدرن با فرش سنتی
چیدمان با فرش سنتی

5- دکوراسیون سبک مدرن با فرش وینتیج

فرش کهنه نما
فرش وینتیج ترک

دکوراسیون فرش در فضاهای مختلف خانه

  • انتخاب فرش برای ورودی خانه: ورودی خانه همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌ها به شمار می‌رود. برای این قسمت در صورت راهرویی بودن ورودی، معمولا فرشی انتخاب می‌شود که مناسب فضای تنگ و باریک آن باشد. اگر راهروی ورودی عرض زیادی دارد بهتر است فرشی عریض با رنگ گرم یا فرشی دایره‌ای (مانند فرش دایره‌ای نایین) را انتخاب کرد. همچنین فرش ورودی باید سبک بوده و به راحتی قابل شستشو باشد.
  • انتخاب فرش اتاق خواب: فرش اتاق خواب معمولا از نوع نرم و راحت انتخاب می‌شود. همچنین اگر قصد دارید فرش بزرگی برای اتاق خواب انتخاب کنید، بهتر است ابعادی بزرگتر از تخت‌خواب داشته باشد و اطراف آن را به طور کامل بپوشاند. همچنین رنگ فرش اتاق خواب بهتر است رنگی آرامش‌بخش داشته باشد، با این حال هماهنگ کردن رنگ آن با ترکیب رنگ اتاق خواب می‌تواند کمک بسیاری به زیبایی دکوراسیون اتاق بکند.
دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی
دکوراسیون فرش اتاق خواب مدرن و شیک
  • انتخاب فرش اتاق نشیمن: اگر فضای اتاق نشیمن منزل شما کوچک است، می‌توانید از فرشی با طرح‌های مینیمال استفاده کرده و از حجم شلوغی آن بکاهید؛ برای این منظور گبه نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. همچین می‌توانید با هماهنگ کردن رنگ فرش با مبلمان، فضایی یک دست و شیک ایجاد کنید. اگر فضای نشیمن بزرگ است تنها باید به تناسب فرش با سبک مدرن منزل‌تان توجه کنید و محدودیتی در انتخاب نخواهید داشت.
  • انتخاب فرش اتاق ناهارخوری: فرش اتاق ناهارخوری باید اندازه‌ای متناسب با میز ناهارخوری داشته باشد. در واقع بهتر است فرش مقداری بزرگتر از میز باشد و فضای راحتی برای افراد و مهمانان ایجاد کند. همچنین ترجیحا فرش زیر ناهارخوری را از جنسی انتخاب کنید که شستشوی آن آسان باشد.
دکوراسیون فرش
دکوراسیون فرش مدرن در آشپزخانه

سوالات متداول در مورد فرش در دکوراسیون مدرن

دکوراسیون فرش اتاق کودک چگونه باید باشد؟

کودکان بیشتر وقت خود را روی زمین در حال بازی کردن می‌گذرانند. بنابراین فرشی برای اتاق کودک مناسب‌تر است که بیشتر فضای کف را بپوشاند و نرم باشد.

فرش به رنگ لاکی نوستالژیک را چگونه با فضای منزل ست کنیم؟

در صورت علاقه به استفاده از چنین فرش‌هایی بهتر است کفپوش یا موکت را به رنگ تیره‌تر و مبلمان را به رنگ‌های آبی در تناژهای مختلف انتخاب کنید. البته رنگ‌های ملایم‌تر مانند هلویی هم مناسب به نظر می‌رسد.

از فرش‌های گرد یا بیضی شکل در چه دکوراسیونی استفاده کنیم؟

استفاده از فرش‌های گرد معمولا در چیدمان گرد بهتر است. برای مثال اگر مبلمان خود را به شکل بیضی یا گرد چیده‌اید بهتر است از فرش‌هایی بیضی یا دایره‌ای شکل استفاده کنید.

از فرش‌های تزیینی در دکوراسیون مدرن چگونه استفاده کنیم؟

تابلوفرش‌های ایرانی زیبا و متنوعی در بازار وجود دارد که جنبه تزیینی دارند. این تابلوفرش‌ها از نظر طرح، رنگ و سبک بسیار متنوع بوده و دست مخاطب را در انتخاب باز می‌گذارند. استفاده از تابلوفرش اغلب مناسب دکوراسیون سنتی است.

همانطور مطالعه کردید طرح‌های جدید فرش را می‌توان به آسانی با دکوراسیون مدرن ست کرد. بنابراین اگر به دکوراسیون مدرن علاقه دارید و در عین حال ترجیح می‌دهید از فرش در این سبک دکوراسیون نیز استفاده کنید، کافی است با توجه به آنچه در این مطلب گفته شد فرش مناسب را انتخاب کنید. در پایان فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان گره کارپت به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران