سبک روستیک چیست؟ هر آنچه که باید درباره روستیک دیزاین بدانید

سبک روستیک چیست؟ هر آنچه که باید درباره روستیک دیزاین بدانید
0
دسته‌بندی نشده 0 0

آیا در مورد سبک روستیک چیزی شنیده‌اید؟ ویژگی و کاربردهای این سبک را می‌دانید؟ از این سبک بیشتر در چیدمان و دکوراسیون منزل، کافی‌شاپ یا رستوران استفاده می‌کنند. وسایل استفاده شده در این سبک دکوراسیون داخلی از مواد طبیعی خام مانند شاخه درختان، سنگ صیقل نخورده و… تهیه می‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید در دکوراسیون و طراحی منزل‌تان از این سبک استفاده کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با ویژگی‌ها، کاربردها، تاریخچه و نوع چیدمان وسایل در این سبک بیشتر آشنا شویم.

سبک روستیک چیست؟

روستیک یک سبک طراحی ساده در دکوراسیون و چیدمان منزل است که بیشتر از خانه‌های روستایی و طبیعت الهام گرفته شده و مواد اولیه‌اش، مواد طبیعی خام است.

لغت روستیک به معنای روستا بوده و روستایی بودن جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های این طرح محسوب می‌شود. ساده و روستایی بودن این سبک باعث شده بسیاری از افراد در طراحی داخلی و دکوراسیون منزل‌شان از این سبک استفاده کنند. از انواع سبک‌های روستیک می‌توان به ساحلی، کلبه‌ای، توسکانی، روستایی مدرن و… اشاره کرد.

سبک روستیک چیست
سبک روستیک

در این سبک، برای چیدمان منزل بیشتر از وسایل چوبی ساده و اشیایی با سبک روستایی استفاده می‌کنند که جلوه جذابی به فضا می‌دهد. معمولا بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت تمایل دارند چیدمان داخل منزل‎‌شان به این سبک باشد. زیرا با هر بار نگاه کردن به وسایل خانه انرژی مضاعفی می‌گیرند و انگار همان لحظه در طبیعت و کوهستان هستند.

البته ناگفته نماند که از این سبک بیشتر در طراحی خانه‌های خارج از شهر یا کلبه‌های چوبی استفاده می‌کنند؛ اما اگر شما بخواهید، می‌توانید در رستوران، کافی‌شاپ یا منازل شهری و آپارتمانی هم از این سبک استفاده کنید.

بهتر است بدانید که سبک روستیک انواع مختلفی هم دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

  • روستیک جنوب غربی: این سبک، بیشتر سبک‌های دکوراسیون آمریکایی، اسپانیایی و مکزیکی را در برمی‌گیرد. در این سبک، بیشتر از رنگ‌های خاکی و تیره، وسایل طبیعی، کاشی و سرامیک‌های سفالی یا ساده استفاده می‌شود.
  • روستیک اصیل: این سبک همان روستیک اصلی است، رنگ‌های مورد استفاده در این سبک رنگ‌های روشن هستند. همچنین پارچه‌های استفاده شده در این طرح بیشتر به صورت گل‌دار هستند.
  • روستیک وسترن: در این نوع سبک، بیشتر از فلزات مات و چوب استفاده می‌شود. همچنین در دکور وسایل منزل از نعل اسب یا زین اسب استفاده می‌کنند.
  • روستیک کلبه‌ای: همانطور که از نام این سبک پیداست. در ساخت و طرح روستیک کلبه‌ای، بیشتر از الوارهای چوبی استفاده می‌کنند. اگر به مسافرخانه‌های خارج کشور بروید؛ بیشتر این سبک به چشم می‌خورد.
روستیک دیزاین
سبک روستیک مدرن

ویژگی‌های دکور سبک روستیک

اکنون که می‌دانید سبک روستیک چیست؛ اگر ترغیب شده‌اید که در چیدمان منزل‌تان از این سبک استفاده کنید. پس در قدم اول باید از ویژگی‌های دکور این سبک آگاهی داشته باشید. حال به اتفاق هم بیایید تا نگاهی به ویژگی‌های دکور روستیک (Rustic Design) بیندازیم:

  • استفاده از سنگ و چوب: بدون اغراق می‎‌توان گفت که چوب و سنگ جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع دکوراسیون محسوب می‌شود. در واقع در این سبک بیشتر از چوب‌های خام طبیعی و سنگ‌های صیقل نخورده در پوشش سقف، کفپوش، دیوار و ستون‌های خانه استفاده می‌کنند.
  • استفاده از مواد اولیه طبیعی: از دیگر ویژگی‌های این طرح، استفاده از مواد اولیه طبیعی خام است. برخی از متریال طبیعی استفاده شده در این سبک شامل شاخه درختان، پوست درختان کهنه، الیاف طبیعی، آجر خام و… می‌شود.
  • فرش‌ها و زیراندازهایی با طرح سنتی: اگر می‌خواهید خانه‌تان فضای سنتی و نوستالژیک داشته باشد؛ می‌توانید روبروی در ورودی از زیراندازهایی مانند انواع گلیم خراسانی و گلیم دکوراتیو یا جاجیم استفاده کنید. زیرا این زیراندازها طرح سنتی بسیار زیبایی دارند که در بدو ورود هر کسی را به خود جذب می‌کنند. البته اگر می‌خواهید سبک و فضای منزل‌تان به صورت مدرن باشد؛ پیشنهاد می‌شود از پوست حیوانات (البته ترجیحا از نوع مصنوعی) به عنوان فرش در منزل استفاده کنید.
  • استفاده از وسایل طبیعی: همانطور که گفتیم در این سبک بیشتر از وسایل تزیینی موجود در طبیعت استفاده می‌شود، زیرا حس بسیار خوب به افراد ساکن در منزل می‌دهد. از وسایل موجود در طبیعت می‌توان به تکه چوب‌های شکسته، سنگ‌های صیقل نخورده، صدف‌های رنگارنگ و… اشاره کرد. تمام این وسایل زیبایی خاصی به منزل می‌دهند و هر کسی را مسحور خود می‌کنند.
  • استفاده از میز و صندلی‌های چوبی: اگر می‌خواهید کاملا سبک و طرح منزل‌تان به صورت خانه‌های روستایی یا کلبه‌های جنگلی شود، پس در دکوراسیون منزل خود حتما از میز و صندلی‌های چوبی استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود از میزهای چوبی که همانند تنه درختان هستند، در دکور سبک روستیک استفاده کنید. برای اینکه میزهای چوبی از فاصله چند متری جلوه خاصی داشته باشند، می‌توانید روی آنها گلدان‌های چوبی به همراه گل بامبو قرار دهید، تا انرژی مثبت کاملا بر فضای منزل‌تان حکم‌فرما شود.
  • استفاده از مبلمان راحتی: اگر دکور سبک روستیک را انتخاب کرده‌اید، پس برای مبلمان روستیک حتما از مبلمان راحتی با روکش چرم استفاده کنید. زیرا مبلمان استیل و کلاسیک طرح زیبایی در دکوراسیون ندارند. همچنین بد نیست بدانید که مبلمان روستیک بیشتر از چوب، سنگ و مواد بازیافتی درست می‌شوند. از دیگر مواد به کار برده شده در ساخت مبلمان روستیک می‌توان به بامبو و کتان اشاره کرد.
  • استفاده از فلزات مات: شاید باورتان نشود؛ اما در سبک روستیک دیزاین، خبری از مبلمان با پایه‌های طلایی و وسایلی با فلزات براق نیست. بلکه در این سبک سعی شده وسایلی ساده و فلزات مات استفاده شود. به این ترتیب پیشنهاد می‌شود در دکوراسیون این سبک از لوسترهای ساده و وسایل‌های بدون زرق و برق استفاده کنید.
  • استفاده از پارچه‌های ساده یا شطرنجی: در این سبک برای روکش مبل یا تخت‌خواب از پارچه‌های ساده با الیاف طبیعی و رنگ‌های خنثی استفاده می‌کنند. همان‌طور که گفتیم پارچه‌ها باید از الیاف طبیعی تهیه شده باشند.
  • استفاده از الوارهای قطور: الوارهای قطور یا پهن همان تکه چوب‌های بزرگی هستند که برای گوشه‌های مختلف خانه می‌توان از آنها استفاده کرد. این الوارها، طبیعت را به خانه می‌آورند.
  • استفاده از چوب در سقف‌ها: اگر می‌خواهید منزل‌تان کاملا به شکل خانه‌های روستایی شود، می‌توانید از الوارهای چوبی در سقف استفاده کنید، به‌طوری‌که این الوارها روی کار و قابل دیدن باشند. استفاده از ترکیب چوب و سنگ از دیگر ویژگی‌های سبک دکور روستیک به شمار می‌آید.

از دیگر ویژگی‌های این سبک می‌توان به استفاده از بشقاب‌های سرامیکی، کاشی‌های سفالی، چراغ‌های فلزی، تخت سنگ‌های تراش نخورده و… اشاره کرد.

دکور روستیک
دکور سبک روستیک

عناصر اصلی در سبک روستیک

همانطور که گفتیم این سبک ساده است و بیشتر از مواد اولیه طبیعی خام در آن استفاده می‌شود. از این‌رو عناصر اصلی در این سبک شامل تخته چوب‌های کف، دیوارهای ساده سفید رنگ، چوب‌های طبیعی رنگ نشده، پوست و چرم حیوانات (البته ترجیحا از انواع مصنوعی استفاده کنید)، اشیا خاص و منظم، پارچه‌هایی با بافت طبیعی، فلزات مات، سقف‌های چوبی، گلدان‌هایی با گیاه طبیعی، سنگ‌های صیقل نخورده، سبدهای بافته شده، منسوجات طبیعی، رنگ‌های گرم و طبیعی و… اشاره کرد.

دکوراسیون روستیک
سبک روستیک چیست

دکوراسیون داخلی منزل به شیوه روستیک

اکنون که در مورد ویژگی‌های دکور روستیک می‌دانید؛ حال بیایید تا با Rustic Design در تک تک بخش‌های یک منزل آشنا شویم.

1- دکوراسیون روستیک در پذیرایی و نشیمن منزل

اگر به غیر از روستیک عاشق سبک مدرن هم هستید، می‌توانید در دکور پذیرایی و نشمین منزل خود از سبک روستیک مدرن استفاده کنید. در واقع می‌توانید ترکیبی از وسایل طبیعی و مدرن امروزی را در بخش پذیرایی و نشمین خود به کار ببرید. این وسایل می‌توانند شامل صندلی‌های چوبی تزیینی، کفپوش‌های سنگی، مبلمان راحتی ساده، اکسسوری‌های تزیینی ساده، میز تلویزیون، پوست حیوانات به عنوان فرش نشمین، لوسترهای ساده، تابلوهای چوبی ساده، گلدان‌های طبیعی و… باشند.

همچنین حتما در دکور سالن حواستان باشد گوشه‌ای از منزل را برای شومینه در نظر بگیرید. شومینه هم به انتخاب خودتان می‌تواند به صورت سنگی یا چوبی باشد. البته گفتنی است که شومینه‌های سنگی یا چوبی بیشتر در کلبه‌های جنگلی یا روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1- سبک دیزاین روستیک با تم سفید

روستیک نشیمن
روستیک دیزاین مدرن

2- سبک دیزاین دوبلکس روستیک

طراحی روستیک
دکوراسیون روستیک

3- سبک دیزاین روستیک نشیمن

منزل با سبک روستیک
چیدمان روستیک

2- چیدمان روستیک در آشپزخانه

برای فضای اصلی آشپزخانه می‌توانید از کفپوش‌های چوبی ساده، دیوارهایی با کاشی‌های ساده و ستون‌هایی با الوارهای چوبی استفاده کنید. برای وسایل آشپزخانه هم استفاده از صندلی‌های چوبی شبیه تنه درختان، میزهای ساده بدون کنده کاری، لوستر ساده بدون زرق و برق مناسب خواهد بود. همچنین برای میز ناهار خوری در آشپزخانه هم می‌توانید از میزهای چوبی ساده استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود کنار پنجره‌ها هم تعدادی گلدان‌های کوچک قرار دهید، تا فضای آشپزخانه را دلباز کنند. البته ناگفته نماند که به پنجره‌های آشپزخانه حتما توجه داشته باشید، تا به اندازه کافی نور داخل آشپزخانه وارد شود. توصیه می‌شود از پرده‌های ضخیم یا کرکره‌ای هم در داخل آشپزخانه استفاده نکنید، تا محیط آشپزخانه پرنور باشد. زیرا نور و روشنایی هم جزو ویژگی‌های روستیک دیزاین به شمار می‌رود.

1- سبک دیزاین روستیک آشپزخانه

آشپزخانه روستیک
معرفی روستیک

2- سبک دیزاین روستیک آشپزخانه با تم سفید

دیزاین روستیک آشپزخانه
سبک روستایی در آشپزخانه

3- سبک دیزاین روستایی آشپزخانه

سبک روستایی آشپزخانه
آشپزخانه سبک روستایی

3- دیزاین روستیک در اتاق خواب

برای فضای اتاق خواب پیشنهاد می‌شود از کفپوش‌های سنگی یا چوبی استفاده کنید. همچنین دیوارهای اتاق خواب را می‌توانید به وسیله الوارهای چوبی ساده تزئین کنید. برای وسایل اتاق خواب هم می‌توانید از تخت‌خواب‌های چوبی به همراه میز پاتختی چوبی، پرده‌های سفید ساده، پارچه‌های شطرنجی یا روتختی‌های بافتنی ساده و… استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود از چراغ خواب‌های ساده بلند در گوشه اتاق‌ خواب استفاده کنید. این گونه چراغ خواب‌ها باعث می‌شوند که فضای اتاق خواب به صورت روستیک مدرن شود. اگر اهل کتاب خواندن هم هستید، می‌توانید در گوشه اتاق خواب از قفسه‌های چوبی ساده استفاده کنید. برای اینکه انرژی اتاق خواب هم چند برابر شود؛ پیشنهاد می‌شود چند شمع سفید ساده در گوشه اتاق خواب خود قرار دهید.

1- سبک دیزاین روستیک اتاق خواب با گلیم عشایری (در این مدل به جای شال تخت می‌توانید از انواع فرش نایین با ابعاد کوچک استفاده کنید)

اتاق خواب روستیک
دکور اتاق خواب روستیک

2- سبک دیزاین روستیک اتاق خواب مستر

اتاق خواب روستیک
سبک روستیک اتاق خواب

3- سبک دیزاین روستایی در اتاق خواب

طراحی روستایی اتاق خواب
سبک روستایی در اتاق خواب

4- دکوراسیون روستیک در سرویس بهداشتی و حمام

برای دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی هم می‌توانید از سنگ‌های صیقل نخورده برای روشویی، الوارهای چوبی ساده برای دیوارها و کفپوش‌های سنگی برای کف زمین استفاده کنید. البته ناگفته نماند که بهتر است برای سرویس بهداشتی و حمام بیشتر از سنگ استفاده کنید، زیرا چوب در طی زمان دچار پوسیدگی می‌شود.

در تزئینات داخل سرویس هم می‌توانید از اکسسوری‌های ساده و شمع استفاده کنید، البته استفاده از اکسسوری در داخل سرویس‌، بیشتر سبک روستیک مدرن را نشان می‌دهد.

1- سبک دیزاین روستیک سرویس بهداشتی

سبک روستیک در حمام
طراحی روستیک حمام

2- سبک دیزاین روستایی سرویس بهداشتی

طراحی روستایی حمام
سبک دیزاین روستایی حمام

3- سبک دیزاین روستیک وان حمام

دکوراسیون مدرن روستیک
دکوراسیون حمام روستیک

رنگ های محبوب در دکوراسیون منزل به سبک روستیک

بد نیست بدانید که در این سبک، یک سری رنگ‌های خاص و گرم و به طور کل خنثی استفاده می‌شود که سادگی و جذابیت این سبک را چند برابر کرده است. این رنگ‌ها عبارتند از:

  • کرم و سفید
  • خاکستری
  • قرمز سرد مانند آلبالویی، گوجه‌ای و…
  • شکلاتی
  • زیتونی یا سبز خزه‌ای
  • آجری یا خاکی
  • ترکیب رنگ زرد به همراه سفید
  • طوسی روشن

برای مثال در دکوراسیون بخش نشیمن بیشتر از رنگ‌های طوسی یا شکلاتی استفاده می‌شود. در بخش دکوراسیون اتاق خواب هم بیشتر از رنگ‌های زیتونی یا زرد استفاده می‌شود. البته ناگفته نماند که طراحی و دکوراسیون هر بخش از منزل بستگی به سلیقه و علاقه شما دارد.

رنگ‌های سبک روستیک
دکوراسیون روستیک

مبلمان به سبک روستیک

همانطور که گفتیم در این سبک، مبلمان به صورت راحتی هستند. از این‌رو به هیچ عنوان از مبلمان استیل و کلاسیک در دکوراسیون منزل استفاده نکنید؛ زیرا سادگی روستیک دیزاین از بین می‌رود. جالب است بدانید که مبلمان روستیک از مواد اولیه‌ای همچون بامبو، چوب‌های کهنه و بازیافتی، کتان، فلزهای مختلف و… ساخته می‌شود.

برای تزیینات این گونه مبل‌ها هم روی آنها پارچه‌های بافتنی یا شطرنجی (شال مبل) پهن می‌کنند، تا فضای خانه نمای زیبا و لوکسی پیدا کند. اگر به فرش دستباف ایرانی علاقه دارید می‌توانید از انواع فرش نایین در ابعاد نیم در یک متر، یک در یک و نیم متری، 70 در 130سانتیمتر و… به عنوان شال مبل استفاده کنید. ناگفته نماند که در پارچه مبلمان هم از پوست و چرم حیوانات استفاده می‌شود، تا جنس و دوام بسیار خوبی داشته باشند.

سبک روستیک دیزاین
مبلمان روستیک

تاریخچه سبک روستیک از آغاز تا کنون

اگر تاریخچه سبک روستیک برای‌تان سوال شده، باید بگوییم که روستیک به معنای روستاست. تاریخچه سبک روستیک به حدود 200 سال پیش بازمی‌گردد؛ ابن سبک در کشورهای غربی شکل گرفت. ابتدا ثروتمندان آمریکایی طرح این سبک را برای ساختن خانه‌های جنگلی استفاده کردند، از آن زمان به بعد این سبک در کشورهای غربی و اروپایی رواج یافت.

بد نیست بدانید که از همان ابتدا، وسایل این سبک را مردم خودشان درست می‌کردند و آنها را در ازای دریافت غذا به فروش می‌رساندند. این وسایل شامل آینه، فرش مناسب، شومینه، شمعدان، گلدان، لوستر و… بودند. این وسایل را امروزه به شکل پیشرفته‌تری درست می‌کنند که می‌توان به دیوارکوب‌های با تنه درختان، لوسترهای با شاخه درختان، میزکنسول، تخت‌خواب و… اشاره کرد.

همانطور که گفتیم این سبک بسیار ساده بوده و وسایل استفاده شده در این سبک از مواد طبیعی خام مانند شاخه درختان یا پوست درختان کهنه، سنگ و فلزات مات تهیه می‌شوند. سادگی، مواد خام طبیعی، تلفیق چوب و سنگ، گیاهان، شکل منظم، فلزات مات همه و همه از ویژگی‌های این سبک به شمار می‌رود.

دکوراسیون روستیک
تاریخچه سبک روستیک

سوالات متداول در مورد سبک روستیک

اکنون که در مورد تاریخچه سبک روستیک و همه چیز Rustic Design می‌دانید؛ شاید برای شما هم سوالاتی پیش بیاید که پاسخ آنها را ندانید. پس بیایید تا به اتفاق هم نگاهی به اینگونه سوالات بیندازیم.

مفهوم سبک روستیک چیست؟

بد نیست بدانید که روستیک به معنی روستا بوده و از طبیعت الهام گرفته شده است. امروزه از این سبک برای دکوراسیون منزل استفاده می‌کنند و تمام مواد اولیه استفاده شده در ساخت خانه‌ها به صورت مواد خام طبیعی هستند.

سبک روستیک مدرن چیست؟

روستیک مدرن همان Rustic است. با این تفاوت که وسایل داخل منزل به شکل خاص‌تری چیده می‌شود و تزئینات خاص‌تری دارد. به عنوان مثال از اکسسوری‌های زیبا برای تزئینات داخل منزل استفاده می‌کنند.

مشخصات روستیک چیست؟

خوب است بدانید که در این سبک از هر آنچه که در طبیعت وجود دارد استفاده می‌کنند. مواد اولیه این سبک شامل آجر، خاک رس، شاخه درختان، سنگ‌های صیقل نخورده، تلفیق چوب و سنگ، الوارهای چوبی و … هستند.

چرا از سبک Rustic باید استفاده کرد؟

این سبک بسیار ساده و طبیعی است و به دلیل آزادی در انتخاب وسایل، نور فراوان در محیط منزل، داشتن زیبایی و دنج بودن محیط منزل و .. باید از این سبک استفاده کرد. البته استفاده از این سبک کاملا بستگی به علاقه و سلیقه شما دارد.

رنگ‌های مورد استفاده در سبک روستیک مدرن چه رنگ‌هایی هستند؟

در این سبک بیشتر از رنگ‌های گرم و خنثی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها شامل طوسی، قهوه‌ای، کرم، سبز زیتونی و … هستند. البته هر کدام از این رنگ‌ها با توجه به بخش‌های مختلف یک منزل به کار برده می‌شوند.

حال که می‌دانید روستیک چیست؛ به نظر شما این سبک چه ویژگی‌های دیگری دارد؟ اگر از این سبک در منزل خود استفاده کرده‌اید؛ لطفا نظرات خود را با ما و مخاطبان گره کارپت در میان بگذارید.

نظرات کاربران