معرفی فرش دستبافت ایرانی

معرفی فرش دستبافت ایرانی
0
فرش نوشت 0 0

فرش دستبافت ایرانی مختص یک منطقه خاص از کشور عزیزمان نمی باشد و در بسیاری از شهرها با توجه به اقلیم و آداب و رسوم خود، از فرش های دستبافت مختلف که دارای طرح های مرتبط با همان شهر و دیار هستند، استفاده می شود. علاوه بر استفاده داخلی از فرش های دستبافت ایرانی، صادرات آن ها نیز امکان پذیر است به گونه ای که امروزه ایران را می توان از سرشناس ترین کشورهای صادر کننده فرش دستبافت دانست.

از جهتی گفته می شود که فرش دستبافت ایرانی دارای والاترین مقام هنری است که تنوع رنگ و طرح بسیار زیادی دارد و آن چنان زیبایی سحرانگیزی دارند که بی شک نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند. فرش دستبافت ایرانی تجلی گر فرهنگ و رسوم قشرهای مختلف ایران از روستا و عشایر گرفته تا شهرها، می باشند.

با توجه به این که فرش دستبافت ایرانی در هر منطقه از کشور دارای رنگ و طرح مخصوص به خود می باشد و همچنین با در نظر گرفتن کاربردی که دارند، در انواع سایزها بافته می شوند اما دارای یک وجه مشترک هستند و آن هم این است که تمامی بافندگان فرش سعی در خلق زیبایی دارند و یکی از اولویت های خود را ایجاد حس زیبایی و جذابیت در فرش قرار می دهند.

در ادامه مطلب با معروف ترین و با کیفیت ترین فرش های دستبافت ایران آشنا خواهید شد.

معروف ترین فرش دستبافت ایران برای کدام مناطق است ؟

فرش دستبافت اصفهان
فرش دستباف اصفهان

از گذشته تا کنون فرش های دستبافت ایران مورد استقبال تمامی کشورها قرار گرفته است و دلیل آن هم کیفیت بالای آن ها است چرا که بافندگان این نوع فرش ها، بیش از حد به محصولی که خلق می کنند اهمیت می دهند و تمایل دارند که یک محصول با کیفیت و ماندگار را تولید کنند تا رضایت هر مصرف کننده ای را جلب کند.

اگر بخواهیم چندین شهر از ایران را که بهترین و معروف ترین فرش های دستبافت در آن بافته می شود را برای شما نام ببریم بی شک به تبریز، کاشان ، اصفهان و مشهد اشاره خواهیم داشت.

تبریز شهری است که شورای جهانی صنایع دستی به آن لقب شهر جهانی بافت فرش داده است چرا که فرش های بافته شده توسط هنرمندان تبریزی اکثر دارای رجشمارهای بالا و ریز بافت می باشد و در طرح های خارق العاده ای همچون طرح سالاری و طرح ماهی، پیاده سازی می شوند.

کاشان و اصفهان نیز دارای محبوب ترین فرش های دستبافت هستند که قدمت آن ها به دوران صفوی باز می گردد. مشهورترین اساتید فرش دستبافت ایرانی در این شهرها متولد شده اند. همچنین کاشان اولین شهری بود که پرورش کرم ابریشم در آن آغاز شد به همین علت نفیس ترین فرش های ابریشمی را در آن می توان یافت. چله کشی فرش های کاشان معمولا با نخ پنبه ای بوده در حالی که در قدیم این کار با ابریشم انجام می شد.

آشنایی با ساختار فرش نایین

خرید فرش دستبافت نایین کد 9802123
فرش دستبافت نایین کد 9802123

کیفیت بالا و ظرافت بافت فرش های نایین از جمله مهم ترین ویژگی هایی است که می توان به آن ها اشاره کرد. وجود این عامل باعث شده تا فرش نایین را جزو بهترین نمونه های فرش دستبافت ایرانی به حساب آورد و این که این نوع فرش ها در بازارهای جهانی نیز بسیار معروف هستند. نو و خالص بودن تمامی پشم و کرکی که در فرش دستبافت نایی استفاده می شود باعث محبوبیت بیش از اندازه این نوع فرش شده است چرا که به جرات می توان گفت استاندارد آن ها از حد استانداردی که برای پشم فرش های ایرانی در نظر گرفته شده است، فرا تر رفته است.

فرش های نایین به صورت دو پود است و از لحاظ بافت می توان گفت که بسیار دقیق هستند و به ندرت می توان نقایصی همچون چند رنگی، غلط بافی، کجی، نزدن پود، سره، دو دست شدن و … را در آن ها یافت. گفتنی است تعداد گره های این نوع فرش که با گره سنه بافته می شود، بین سیصد هزار تا حدود یک میلیون گره در هر متر مربع، متغییر است. در نایین شما می توانید هم فرش های تزیینی و با ظرافت خاص و ویژه را جهت زیبا آرایی محیط خانه خود پیدا کنید و هم فرش هایی را بیابید که دارای ساختار محکم با پرزهای بلند بوده و برای مصرف خانگی مناسب اند.

اگر شما هم جزو علاقمندان به فرش های دستبافت ایرانی هستید پیشنهاد می کنیم حتما سری به این شهرهای زیبا بزنید و با بازدید از بازار آن که دارای بسیاری از فرش های زیبای دستبافت است، لذت ببرید.

انواع طرح های مختلف فرش دستبافت

تنوع رنگ و نقش فرش دستبافت ایرانی
تنوع رنگ و طرح فرش دستبافت ایرانی

به طور کلی می توان گفت که 19 گروه اصلی از فرش های دستبافت وجود دارند که هر کدام شامل طرح های فرعی دیگری می شود. با یک حساب سرانگشتی می توانید به عظمت و وسعت طرح و رنگ فرش های دستبافت ایرانی پی ببرید. در ادامه مطلب یک نگاه اجمالی به انواع طرح فرش دستبافت ایرانی می اندازیم.

هر طرح از یک سری قواعد پیروی می کند و این که معمولا الگو گرفته از آداب و رسوم و یا مناظر طبیعی شهری است که در آن بافته می شود. طرح هایی همچون ماهی درهم، گل فرنگ، شکارچی، بته ای یا بته جقه، طرح های اسلیمی، درختی، ترکمن یا بخارا، طرح های شاه عباسی و … از معروف ترین طرح هایی است که فرش های دستبافت ایرانی طبق آن ها بافته می شود.

از بین تمامی طرح های معرفی شده در بالا می توان گفت که طرح شاه عباسی از جمله متداول ترین طرح هایی است که هر شخصی برای یک بار که هم شده آن را مشاهده کرده است. این طرح بر گرفته از یک نوع گل است و استفاده از آن در حاشیه فرش بیشتر از قسمت های دیگر است.

جنس فرش دستبافت ایرانی از چه موادی است؟

متریال ( پشم رنگ شده ) جهت بافت فرش دستبافت ایرانی
متریال ( پشم رنگ شده ) جهت بافت فرش دستبافت ایرانی

وجود الیاف طبیعی در تار و پود فرش دستبافت ایرانی است که آن را این چنین پرآوازه کرده است. الیاف طبیعی نسبت به الیاف صنعتی با کیفیت تر و با ماندگاری و دوام بالاتر است نمونه آن ها را می توان فرش های دستبافت عشایر مثال زد که در زمان های طولانی بر روی زمین های سخت و در شرایط جوی نامناسب، دوام آورده اند.

عشایر در آن زمان به دنبال مواردی بودند که در عین کیفیت، فرش را به یک زیرانداز گرم تبدیل کند تا بتوانند برای بستر خوابشان از آن استفاده کنند. این بود که به فکر پیدا کردن یک نوع الیاف طبیعی بودند و چه چیزی بهتر از پشم گوسفندان بود. پشم گوسفند هم مقاومت لازمه را برای انجام کار داشت و هم این که کار کردن با ان راحت بود به جزء دلیل دیگری که وجود داشت این بود که پشم گوسفند به راحتی رنگ مواد طبیعی همچون انواع گل و گیاه را به خود جذب می کرد.

در آخر این که وجود عوامل بسیاری در کنار یکدیگر باعث شده تا یک فرش دستبافت از همه لحاظ مورد تایید کارشناسان فرش قرار گیرد. فرش دستبافت ایرانی نشانه ذوق و هنر فوق العاده و بی اندازه طراحان و بافندگان عزیزی است که توانسته اند با استعداد خود، برای کشورمان افتخارآفرینی کنند.

نظرات کاربران