دکوراسیون داخلی منزل ایرانی؟ چگونه خانه ای ایرانی داشته باشیم؟

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی؟ چگونه خانه ای ایرانی داشته باشیم؟
0
دسته‌بندی نشده 0 0

با اینکه چیدمان‌های کلاسیک و اروپایی طرفداران زیادی دارد، اما هنوز هم دکوراسیون داخلی منزل ایرانی جایگاه و محبوبیت خود را از دست نداده و طرفداران خاص خودش را دارد. این نوع دکوراسیون برای ما ایرانیان بسیار نوستالژی است؛ استفاده از این سبک می‌تواند به منازل ما احساس هویت و اصالت را بدهد. اگر از دکوراسیون مدرن، روستیک و… خسته شده‌اید و به دنبال چیدمانی ساده و در عین حال باشکوه هستید حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

سبک دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

حتما شما هم وقتی اسم طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی به گوش‌تان می‌خورد ذهن‌تان به دنیای کودکی و خانه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها کشیده می‌شود. اما امروزه این سبک را به دکوراسیونی می‌گویند که علاوه‌بر حفظ المان‌های سنتی بسیار شیک و فاخر نیز باشد.

دکوراسیون سنتی

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

برای داشتن خانه‌ای زیبا باید در نظر داشته باشید که چیدمان لوازم و وسایل باید به گونه‌ای باشد که اصل توزیع وزن اجسام از نظر بصری در آن رعایت شود. با توجه به اینکه در سبک ایرانی به تقارن در چیدمان لوازم و رنگ‌ها اهمیت زیادی داده می‌شود، برای داشتن دکوراسیونی اصیل بهتر است قانون تقارن را در چیدمان حفظ کنید. سعی کنید لوازم و وسایل جفت را به گونه‌ای استفاده کنید که وزن اجسام در تمام قسمت‌های خانه حفظ شود. به این ترتیب باید از انباشته کردن قسمتی از خانه خودداری کنید حتی اگر تمام آنها آنتیک، فاخر و گران قیمت باشند.

کانون را در چیدمان سبک ایرانی فراموش نکنید؛ به‌علاوه در هر قسمت از خانه تنها یک کانون باید وجود داشته باشد. پس اگر روی یکی از دیوارهای خانه خود تابلوی زیبایی نصب کرده‌اید بهتر است روی آن دیوار، وسایل تزئینی دیگری آویزان نکنید تا تابلو به زیبایی هرچه تمام‌تر دیده شود.

اصل دیگری که در دکوراسیون شیک منزل ایرانی باید رعایت کنید کنتراست رنگ‌ها و هماهنگی سبک اشیا در کنار یکدیگر است. سعی کنید یک رنگ غالب و یک رنگ مکمل را انتخاب کنید و اکثر لوازمی که برای خانه خود می‌خرید در طیف این رنگ‌ها باشد. البته ترکیب این رنگ‌ها با رنگ‌های خنثی نیز می‌تواند زیبایی خانه را دوچندان کند و نوعی هماهنگی و یک‌دست بودن را به وجود آورد. 

البته باید این مساله را در نظر داشته باشید که دکوراسیون داخلی منزل ایرانی در گذر زمان و با تغییر فرهنگ مردم دست‌خوش تغییراتی شده است. از جمله تغییراتی که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم علاقه مردم به تلفیق سبک مدرنیته و سنتی است. امروزه افراد بسیاری طرفدارا سبک مدرن هستند، اما ویژگی‌های سبک سنتی را نیز دوست دارند، برای این افراد سبک تلفیقی بهترین گزینه است.

از این‌رو بسیاری از طراحان سعی می‌کنند که چیدمان خانه به سبک ایرانی را تا جایی انجام دهند که در عین شیک و مدرن بودن حال و هوای خانه‌های قدیمی ایرانی را نیز زنده کند. برای مثال ممکن است به جای فرش دستبافت ایرانی از فرش‌هایی با سبک مدرن مانند فرش وینتیج استفاده شود.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی
دکوراسیون ساده و شیک منزل ایرانی

ویژگی های طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

ویژگی‌های سبک مدرن تا حدی به سلیقه شما و طراح بستگی دارد. با این وجود ویژگی‌های کلی این سبک به شرح زیر است:

  • فرش ایرانی

اگر به دنبال وسیله‌ای هستید که تنها با خرید آن بتوانید حال و هوای خانه خود را ایرانی کنید، از خرید فرش ترجیحا با تم سنتی غافل نشوید. همان‌طورکه گفتیم فرش ایرانی مهم‌ترین عنصر در این سبک از چیدمان است خصوصا اگر طرح و آن سنتی باشد.

یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در دکوراسیون منزل ایرانی ساده و شیک، فرش آن است. فرش از دیرباز در خانه‌های ایرانی وجود داشته و تا به امروز نیز جزء جدا نشدنی هر خانه ایرانی است. اگرچه امکان حذف بسیاری از عناصر موجود در دکوراسیون ایرانی وجود دارد، اما اگر در خانه فرش دستبافت ایرانی پهن نباشد نمی‌توان آن را خانه‌ای با دکوراسیون ایرانی به حساب آورد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که امروزه فرش‌های ماشینی زیبایی تولید می‌شو که کیفیت و زیبایی قابل قبولی دارد. با این حال اگر یک دکوراسیون شیک ایرانی برای منزل‌تان می‌خواهید بهتر از از یک فرش اصیل و فاخر استفاده کنید.

اگرچه قرار است این سبک حال‌وهوای سنتی داشته باشد، اما بهتر است تمام قسمت‌های خانه را با فرش پر نکنید. البته در صورت تمایل می‌توانید از فرش هم استفاده نکنید و از سرامیک استفاده کنید، در اینصورت حال‌وهوای منزل بیشتر مدرن خواهد بود.

تاریخچه فرش ایرانی
فرش اصیل ایرانی
  • استفاده از صنایع دستی و وسایل آنتیک

یکی از ویژگی‌های بارز در چیدمان به سبک ایرانی، استفاده از صنایع دستی نفیس کشورمان و وسایل قدیمی است تا حس فاخر و لوکس بودن را به منزل آورد. این لوازم می‌تواند هرچیز قدیمی و آنتیکی مثل ظروف مسی، تابلو فرش، گلیم و… باشد. البته امروزه بسیاری از این وسایل آنتیک واقعی نیستند و برخی از تولید کنندگان آن را با ظاهری قدیمی تولید می‌کنند که در صورت تمایل می‌توانید از انها استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که استفاده از این وسایل باید در حد کم باشد.

  • استفاده از رنگ‌های مناسب

رنگ‌هایی چون رنگ قرمز، فیروزه‌ای، کرم، سبز و… اغلب در دکوراسیون داخلی منزل ایرانی به چشم می‌خورد. شما می‌توانید برای مبلمان، فرش، پرده و… از این رنگ‌ها استفاده کنید تا حس شیک بودن را به منزل بیاورید. لازم به ذکر است که رنگ‌های تیره‌ای مانند مشکی و خاکستری در این سبک جایی ندارند و به ندرت استفاده می‌شوند اما در عوض رنگ‌ها پر زرق و برقی چون طلایی و نقره‌ای کاربرد زیادی در تزئینات و وسایل خانه دارند.

  • نور

یکی از مواردی که در چیدمان خانه به سبک ایرانی حتما باید در نظر بگیرید وجود نور در خانه است. همیشه در خانه‌های ایرانی پنجره‌های بسیاری وجود دارد که علاوه‌بر زیبایی بخشیدن به خانه، اجازه می‌دهد نور زیادی وارد شود. امروزه در خانه‌های آپارتمانی امکان داشتن چندین پنجره متعدد وجود ندارد، بنابراین از لوسترهای پرزرق و برق پرنور استفاده کنید. لوسترهای کریستالی برای این منظور بسیار مناسب هستند.

فرش در دکوراسیون

دکوراسیون سنتی ایرانی
  • تقارن

در برخی از سبک‌های چیدمان و دکوراسیون داخلی قاعده خاصی برای چیدمان لوازم وجود ندارد و اتفاقا نباید نظم و ترتیب خاصی در محل قرارگیری اجسام حس شود. این در حالی است که وجود نظم و تقارن در دکوراسیون خانه ایرانی حائز اهمیت است تا اصل توازن وزن از نظر بصری رعایت شود.

  • پرده

پرده یکی دیگر از المان‌های مهم دکوراسیون ایرانی است. اگرچه ایرانیان به ورود نور در خانه اهمیت زیادی می‌دادند اما برای حریم خصوصی خود نیز اهمیت زیادی قایل بودند. به همین دلیل پرده جزو لاینفک هر خانه ایرانی شد. پس به شما پیشنهاد می‌شود پس از استفاده از یک فرش اصیل ایرانی در خانه خود به دنبال خرید یک پرده زیبای حریر و مخمل برای خانه خود باشید. امروزه بر روی بسیاری از پرده‌های مخمل، طرح‌های ایرانی زیبایی چاپ می‌شود که می‌تواند خانه شما را ایرانی‌تر جلوه دهد. سعی کنید برای آنکه تم کلاسیک و لوکس بودن حفظ شود از تزیینات پرده استفاده کنید.

دکوراسیون منزل ایرانی ساده و شیک
دکوراسیون شیک منزل ایرانی

مبلمان مناسب سبک سنتی

با اینکه در گذشته مردم ایران به پشتی‌های بزرگ تکیه می‌زدند یا روی تخت‌های سنتی می‌نشستند، امروزه استفاده از مبلمان در میان مردم باب شده است. در طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی بهترین مبلمان مبل‌هایی با دسته‌ و چهارچوب چوبی هستند که پارچه‌هایی با رنگ‌های شاد و سرزنده دارند. استفاده از مبل‌های پایه فلزی و راحتی‌های مدرن جزو این سبک از دکوراسیون نیست و تنها در صورت تمایل به تلفیق سنتی و مدرنتیه می‌توانید از آنها در خانه خود استفاده کنید. همچنین مبل‌هایی با روکش گلیم‌های سنتی یا پارچه‌های مخمل‌نمای اعلا می‌تواند گزینه مناسب دیگری برای مبلمان شما باشد.

مبلمان ایرانی

مبلمان سنتی منزل ایرانی

 دکوراسیون آشپزخانه منزل ایرانی

آشپرخانه در دکوراسیون خانه ایرانی باید شیک و لوکس باشد؛ برعکس سبک مدرن که اصل در خلوت بودن آشپزخانه است. در آشپرخانه ایرانی باید از اشیای لوکس بهره برد و تعدادی اشیای زیبا و شیک را نیز به عنوان تزیین اضافه کرد. می‌توانید برای روی اپن از رومیزی‌های مخمل یا وانر استفاده کنید و روی آنها نیز ظروفی نفیس مانند ظروف نقره و کریستال قرار دهید.

دکوراسیون با فرش سورمه‌ای

دکوراسیون سبک ایرانی

دکوراسیون اتاق خواب به سبک سنتی

دکوراسیون اتاق خواب نیز باید تمام ویژگی‌های دکوراسیون ایرانی را داشته باشد، استفاده از تختخواب‌های چوبی، فرش‌هایی با طرح و نقشه سنتی، پرده‌هایی با تم سنتی که معمولا از جنس حریرهای طرح‌دار هستند و استفاده از رنگ‌های گرم باعث می‌شود که یک اتاق خواب به سبک سنتی داشته باشید.

اگرچه در خانه‌های آپارتمانی فضای کمتری در اتاق خواب وجود دارد، اما باز هم می‌توانید از سبک دکوراسیون سنتی استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از فرش‌هایی با متراژ کمتر استفاده کنید و تخت‌خواب مدل کوئین خریداری کنید.

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی سنتی
دکوراسیون سنتی اتاق خواب

سوالات متداول در مورد دکوراسیون داخلی منزل سنتی

چگونه دکوراسیون داخلی منزل را به دکوراسیون ایرانی تبدیل کنید؟

با اضافه کردن یک فرش ایرانی و پرده‌های مخمل زیبا می‌توانید ظاهر خانه خود را با دکوراسیون شیک منزل ایرانی هماهنگ کنید. امروزه فرش‌های ماشینی زیادی با طرح‌های قدیمی ایرانی تولید می‌شود پس اگر محدودیت بودجه دارید می‌توانید خرید فرش دستباف را حذف کنید.

مهم‌ترین عنصر موجود در دکوراسیون داخلی منزل ایرانی سنتی چیست؟

پس از فرش و پرده، استفاده از مبلمان کلاسیک و رنگ‌های سرزنده و شاد مثل قرمز لاکی و آبی فیروزه‌ای یکی از عناصر مهم در دکوراسیون منزل ایرانی ساده و شیک است. همچنین شما می‌توانید با ظروف چینی نفیس و ظروف مسی حس و حال ایرانی خوبی به خانه خود ببخشید.

آیا طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی به منزله داشتن خانه‌ای تجملاتی و لوکس است؟

اگرچه این دکوراسیون شیک و لوکس باید به نظر بیایید، اما لزوما به معنای تجملات بیش از اندازه و هزینه زیاد نیست. می‌توانید با رعایت اصول این سبک دکوراسیون منز‌تان را مدرن کنید.

 

نظرات کاربران