معرفی برترین اساتید فرش اصفهان

معرفی برترین اساتید فرش اصفهان
0
تولید و بافت فرش 0 0

اساتید فرش اصفهان را می شود از جمله هنرمندترین و برترین اساتید فرش ایران دانست چرا که اغلب دارای ذوق و هنری ذاتی هستند که از پیشینیان خود به ارث برده اند. ظهور اساتید فرش دستبافت ایرانی به حدود سال های 1248 بر می گردد و از آن زمان تا کنون این هنر ارزشمند در ایران زنده نگه داشته شده است.

ذکر نام برخی از اساتید فرش اصفهان

استاد یدالله صفدر زاده از اساتید فرش اصفهان
استاد یدالله صفدرزاده

استاد یدالله صفدرزاده

 استاد یدالله صفدرزاده را می توان جزو اولین طراحان فرش ایران دانست که در اصفهان به دنیا آمده بود. از جمله طرح هایی که با هنر دست وی خلق شده است، می توان به طرح قالی هفت شهر عشق، قالی دنیای ماهی ها، قالی دیدار با خالق یکتا، قالی باغ مرجان ها، قالی رمز هستی و همچنین قالی بهشت اشاره کرد.

استاد محمود فرش چیان از اساتید فرش اصفهان
استاد محمود فرش چیان

استاد محمود فرش چیان

محمود فرش چیان نیز از دیگر اساتید فرش اصفهان است که در سال 1319 شمسی به دنیا آمد. پدر محمد فرش چیان نیز که یک تولیدکننده موفق بود، وی را تشویق به انجام کارهای هنری می کرد تا این که توانست بسیاری از طرح و نقش های زیبای فرش ها را بیافریند. وی موفقیت خود را مدیون طرح و رنگ بناهای تاریخی اصفهان می داند چرا که به درک هنری بهتر و بیشتر او کمک کرده است.

استاد هوشنگ جزی زاده از اساتید فرش اصفهان
استاد هوشنگ جزی زاده

استاد هوشنگ جزی زاده

یکی دیگر از اساتید فرش اصفهان که قصد معرفی وی را به شما داریم، استاد هوشنگ جزی زاده می باشد که زادگاه وی نیز شهر اصفهان بوده است. وی پس از گذران دوران تحصیلات خود در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و اخذ مدرک دیپلم، به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد. پس از آن حدود 26 سال با عیسی بهادری همکاری کرد تا این که توانست سابقه درخشانی در آفرینش نقش قالی اصيل ايرانی به دست آورد. وی توانسته در بسیاری از نمایشگاه های آمریکا و انگلستان شرکت حضور یابد و در حال حاضر، به تدریس درس طراحی فرش در هنرستان مشغول می باشد.

ویژگی های فرش دستباف اصفهان

به دلیل علاقه پادشاهان دوره صفوی به هنر است که امروزه بسیاری از فرش های دستبافت ایرانی مخصوصا فرش های ابریشمی را در اصفهان می توان یافت. فرش های دستبافت اصفهان دارای خصوصیات ویژه ای هستند از جمله نقش هایی که از طرف اساتید فرش این شهر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است که معمولا از نقش گل و برگ بزرگ برای زیبایی بخشیدن به فرش های اصفهان استفاده می شود.

برترین طرح هایی که توسط اساتید فرش اصفهان خلق شده اند و آن ها را می توان به وفور در فرش های موجود در اصفهان مشاهده کرد، عبارت اند از طرح های اسلیمی، شاه عباسی و طرح درختان در حالی که حیواناتی بر روی آن ها قرار دارند. در واقع طرح های فرش دستبافت اصفهانی بسیار متنوع هستند و به جرات می توان آنان را از جمله اصیل ترین طرح هایی دانست که برایشان تعصب زیادی به خرج داده اند.

در مورد رنگ فرش های دستبافت اصفهان باید بگوییم که با مشاهده آن ها پی به یک هماهنگی و توازن خاص می برید که باعث شده جذابیت و زیبایی فرش دو چندان شود. رنگ هایی که معمولا برای فرش دستبافت اصفهان استفاده می شود رنج رنگ های شاد کم رنگ تا پررنگ می باشد که چیزی در حدود 14 رنگ می باشد. برای حاشیه فرش در اکثر مواقع از رنگ لاکی و سرمه ای استفاده می شود و برای زمینه اصلی آن معمولا رنگ های رنگ های سبز، طلایی، زرد، و سایر رنگ های روشن و شاد و انرژی بخش به کار می رود.

تاریخچه فرش اصفهان

شاهان صفوی هنر دوستانی بودند که برای هنر مخصوصا هنر فرش بافتی، ارزش زیادی قائل بودند. علت انگیزه و تمایل شاهان آن دوره به فرش دستبافت را می توان این موضوع دانست که آنان هر چیزی را در حد کمال و زیبایی تمام می خواستن به همین علت دستور می دادند تا فرش های دستبافت با کیفیت و درجه یک برای آنان بافته شود. امروزه اساتید فرش اصفهان نیز استعداد ذاتی در هنر فرش بافی و آفرینش طرح های خیره کننده دارند که از اجداد و نیاکان خود به ارث برده اند.

جالب است بدانید که شاهان دوره صفوی به منظور گردآوری همه هنرمندان فرش باف و استفاده از استعداد و توانایی آن ها، دستور می دادند تا تمامی افراد دارای استعداد در تمام طبقات و از تمام اقشار در کارگاه ها گرد هم آیند تا بتوانند آثار گران بهایی همچون فرش دستبافت در انواع و اقسام رنگ و طرح را خلق کنند.

شاه عباس نیز از جمله شاهانی بود که دستور داد تا کارگاهی فرش بافی را متصل به کاخ سلطنتی و در قسمت جنوبی عالی قاپو دقیقا مابین میدان شاه و چهل ستون بود را بسازند که وظیفه افراد مشغول به کار در آن، فقط ساخت فرش های مختص دربار صفوی بود. این اهتمام خاص شاه صفوی بود که باعث شده امروزه سهم بزرگی از شاهکارهایی را از اساتید فرش اصفهان در بسیاری از موزه های جهان مثل لندن، آمریکا و پاریس قرار دارند.

نظرات کاربران