گلیم سفره کردی: طرز بافت تا قیمت گلیم سفره کردی خراسان شمالی

گلیم سفره کردی: طرز بافت تا قیمت گلیم سفره کردی خراسان شمالی
0
فرش نوشت 0 0

اگر از علاقه‌مندان به فرش ایرانی و گلیم هستید و ترجیح می‌دهد که در طراحی منزل‌تان این عناصر اصیل ایرانی را استفاده کنید، گلیم سفره گزینه خوبی است تا علاوه‌بر اصالت کمی تنوع هم در سبک کلاسیک ایجاد کنید. اگر کنجکاو هستید که در مورد این نوع گلیم و اهمیت آن، استفاده از گلیم در دکوراسیون منزل و… بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گلیم سفره چیست؟

همانطور که گفتیم این نوع گلیم فرش، گلیمی است که بافت و طرح بسیار کاریزماتیکی دارد و اغلب توسط زنان عشایر استان خراسان شمالی بافته می‌شود. این گلیم علاوه‌بر خراسان شمالی در شهرهایی مانند سملقان، قوچان، بجنورد و… تولید می‌شود.

بافت گلیم
گلیم سفره کردی دستباف

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در قدیم بسیاری از عشایر خراسان شمالی از گلیم سفره کردی برای نگهداری نان استفاده می‌کردند؛ زیرا این نوع گلیم نان‌ها را از هر گونه رطوبت حفظ می‌کرد و به این ترتیب می‌توانستند تا چند روز نان‌ها را نگهداری کنند. به این علت این نوع گلیم را سفره کردی هم خطاب می‌کنند.

ناگفته نماند که در زمان‌های قدیم زنان عشایر گلیم سفره کردی خراسان شمالی را زیر پای عروس نیز پهن می‌کردند، تا برکت و خوشبختی به خانه عروس بیاید. از این‌رو در زمان‌های قدیم این نوع گلیم به عنوان گلیم انگشت عروس یا بیچک نیز شناخته می‌شد.

در بافت این گلیم‌ها از پشم استفاده می‌شود و نقش و طرح‌های آن نشان دهنده احترام و علاقه عشایر به طبیعت است. نقوش به کار رفته داخل گلیم سفره کردی شامل غلات، نگاره‌های خوش نقش و نگار، شکل‌های مختلف میوه، اشکال مختلف حیوانات، اشیا و… هستند.

این گلیم جزو صنایع دستی محبوب استان خراسان شمالی هم محسوب می‌شود؛ از این ‌رو اگر به این استان سفر کردید؛ پیشنهاد می‌کنیم گلیم سفره کردی خراسان شمالی را به عنوان سوغات برای عزیزان و دوستان‌تان تهیه کنید.

امروزه از گلیم کردی خراسان شمالی به عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که قیمت گلیم سفره کردی تقریبا بالاست و به عنوان اثر هنری عشایر بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

گلیم سفره کردی
گلیم سفره کردی خراسان شمالی

انواع گلیم سفره دستباف

گلیم سفره کردی به صورت ذهنی و بدون نقشه بافته می‌شود، این موضوع جذابیت انواع گلیم کردی خراسان را چندین برابر می‌کند. در گلیم کردی خراسان شمالی از طرح‌های گیاهان، اشکال هندسی و جانوری استفاده می‌شود.

این نوع گلیم‌های شیوه‌های بافت متفاوتی دارند که شامل بافت دورو یا چاک‌دار، بافت پیچ، بافت سوماک و بافت کرباس می‌شود. از انواع این نوع گلیم نیز می‌توانیم به گلیم طلا شور شده، گلیم جفت، گلیم شور شده، گلیم دو گره و… اشاره کنیم.

از انواع نقوش و طرز بافت گلیم سفره کردی می‌توان اشاره کرد به:

  • نقش درخت زندگی: در این نقش طاووس ایستاده کنار درخت به چشم می‌خورد. این نقش قداست بسیار ویژه‌ای در میان عشایر دارد. جالب است بدانید که قدمت نقش درخت زندگی به دوره ایران باستان برمی‌گردد.
  • نقوش حیوانی و انسانی: این نقش نشان دهنده زندگی روزمره عشایر است. در بافت این نقش از طرح‌هایی مانند سماور، شانه، عروسک، وسایل زندگی زنان عشایر و حیواناتی مانند قوچ، مرغ و … استفاده می‌کنند.

طرز بافت گلیم سفره کردی به صورت پیچشی، بدون نقشه قبلی و کاملا به صورت ذهنی می‌بافند. در واقع در بافت این گلیم به جای استفاده از یک پود، دو پود به کار می‌برند. برای بافت این گلیم از پشم گوسفند استفاده می‌کنند و رنگ‌های استفاده شده در این نوع گلیم، بیشتر رنگ‌های گرم هستند.

اگر قیمت گلیم سفره کردی برای شما هم سوال شده است؛ باید بگوییم قیمت گلیم سفره کردی بستگی به طرح‌های مختلف این نوع گلیم دارد. اما به طور کل قیمت این نوع گلیم با توجه به نقشه و محل بافت گلیم متغیر است.

گفتنی است که طرح انگشت گلیم در میان طرح‌های دیگر اهمیت خاصی دارد. همچنین از این طرح گلیم بیشتر در جشن‌های مذهبی و مراسم عروسی استفاده می‌کنند. این نوع گلیم نشان اصالت از سازمان جهانی یونسکو را دارد، برای همین در جهان و در میان توریست‌ها از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

گلیم دستباف سفره
گلیم سفره کردی

استفاده از گلیم سفره در دکوراسیون منزل

اگر شما هم عاشق سبک سنتی هستید، می‌توانید در وسایل و دکوراسیون منزل به جای پهن کردن فرش از این نوع گلیم استفاده کنید. در ادامه برخی از استفاده‌های گلیم در طراحی منزل را برای شما معرفی می‌کنیم.

  1. استفاده از گلیم برای کوسن‌های مبل: اگر می‌خواهید مبل‌ها از فاصله دور به چشم بیایند و سبک سنتی داشته باشند؛ می‌توانید این نوع گلیم را روی کوسن‌های منزل بدوزید، تا طرح و نمای زیبایی به خود بگیرند.
  2. استفاده از گلیم به عنوان تابلو فرش: از آنجایی که این نوع گلیم بسیار ارزشمند است؛ می‌توانید از گلیم به عنوان تابلو فرش روی دیوار استفاده کنید تا با نگاه کردن به آن انرژی مضاعف بگیرید.
  3. استفاده از گلیم در آشپزخانه: اگر از دو روش قبلی خوشتان نیامد، جای نگرانی نیست، می‌توانید از این نوع گلیم بجای فرش آشپرخانه استفاده کنید تا آشپزخانه شما سبکی سنتی داشته باشد.
  4. استفاده از گلیم در اتاق خواب: همانطور که گفتیم در بافت این نوع گلیم از رنگ‌های گرم استفاده می‌شود، بنابراین می‌توانید از این نوع گلیم در کف اتاق خواب و در کنار تخت خود استفاده کنید، تا صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید با نگاه کردن به رنگ‌ها و طرح‌های زیبای این گلیم انرژی‌تان چند برابر شود.
گلیم سفره
گلیم خراسان شمالی

سوالات متداول در مورد گلیم سفره کردی

گلیم سفره کردی چیست؟

این نوع گلیم به خاطر بافت و طرح بسیار کاریزماتیکی که دارد مورد توجه قرار گرفته و در استان خراسان شمالی توسط زنان عشایرنشین آجا بافته می‌شود.

تنوع این گلیم چگونه است؟

این نوع گلیم بر اساس نوع نقش و طرز بافت به انواع مختلفی مانند نقش درخت زندگی، نقوش حیوانی و انسانی، نقش بیچک و… تقسیم می‌شود.

چه موادی در بافت گلیم سفره استفاده شده است؟

زنان عشایر در بافت این نوع گلیم‌ از پشم استفاده می‌کنند که همین امر باعث شده این گلیم جزو صنایع دستی معروف خراسان شمالی به حساب آید.

اکنون که در مورد گلیم سفره کردی می‌دانید؛ به نظر شما این گلیم چه کاربردهای دیگری دارد؟ آیا تا به حال از این گلیم در منزل‌تان استفاده کرده‌اید؟ اگر اطلاعات دیگری دارید؛ لطفا نظرات خود را با ما و مخاطبان گره کارپت در میان بگذارید.

نظرات کاربران