فرش مناسب آشپزخانه، پذیرایی و اتاق خواب را چگونه انتخاب کنیم؟

فرش مناسب آشپزخانه، پذیرایی و اتاق خواب را چگونه انتخاب کنیم؟
0
راهنمای خرید 0 0

هماهنگی و هارمونی بین اثاثیه، تاثیر زیادی روی ظاهر آن دارد. تزیین خانه با انتخاب هوشمندانه اجزای مختلف، کلید داشتن یک خانه زیباست.

در اکثر خانه‌ها به‌خصوص خانه ما ایرانی‌ها، کمتر اتاقی را پیدا می‌کنیم که بدون فرش باشد. گویا فرش جزیی از زندگی ما شده و یک فضا را بدون آن بسیار بی‌روح و خالی متصور می‌شویم. نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب، از فضاهایی است که نقش فرش در آن مهم تلقی می‌شود و دلایل زیادی نیز دارد. در این نوشتار نکاتی درباره فرش مناسب برای آشپزخانه، پذیرایی و اتاق خواب ارائه می‌شود.

فرش مناسب برای پذیرایی

فرش مناسب پذیرایی - فرش دستباف اصفهان
فرش دستبافت اصفهان گره کارپت
( برای مشاهده و سفارش انواع فرش دستبافت اصفهان کلیک کنید)
  • اصول انتخاب فرش

فرش مناسب برای پذیرایی حتماً باید با سبک مبل شما هماهنگی داشته باشد. به‌طورکلی با دکوراسیونی که برای محیط در نظر گرفته‌اید، هماهنگ باشد و افزون بر آن باید فرش با پرده‌ها و رنگ دیوار هم همخوانی داشته باشد. اگر می‌خواهید فرش با مبل شما هماهنگ باشد، سعی کنید اول مبلی که مدنظر و دلخواهتان است را انتخاب و خریداری کنید و بعد به سراغ خرید فرش بروید. هنگامی‌که خواستید مبل و فرش را با هم هماهنگ کنید، سعی کنید به بافت بدنه و پارچه و طرح آن‌ها هم توجه کنید.

  • اندازه مناسب فرش

اگر تصمیم گرفتید در کف خانه خود از فرش استفاده کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین نکات اندازه فرش است. بهتر است همه کف خانه شما از فرش پوشیده نشده باشد و قسمت‌هایی از خانه هم با کف‌پوشی که در کف خانه قرار دارد، پوشیده شده باشد.

  • بهترین رنگ فرش برای پذیرایی

برای انتخاب رنگ فرش باید دکوراسیون منزل را مدنظر قرار دهید و نگاه کنید که مبل و پرده‌ها چه ترکیب رنگی‌ دارند و بعد فرش را متناسب با آن‌ها خریداری کنید. بهتر است از رنگ‌هایی که دقیقاً مثل هم هستند، استفاده نکنید و از تناژ تیره تا روشن استفاده کنید.

  • رنگ هماهنگ مبل با فرش

انتخاب کردن رنگ مبل، طرح و بافت آن و اینکه چه رنگی را برای ست مبلمان انتخاب کنید که با فرش هماهنگی داشته باشد، نیاز به کمی هوشمندی و خلاقیت دارد. یکی از کارهایی که می‌توانید برای این هماهنگی انجام دهید این است که رنگ مبل و فرش را تک‌رنگ انتخاب کنید که به این شیوه الگوی کروماتیک یا تک‌رنگ می‌گویند.

  • سبک مبلمان و فرش را با هم هماهنگ کنید

وقتی‌که تصمیم گرفتید چه مبلی خریداری کنید و بعد سراغ فرش رفتید، باید بدانید که فرش باید متناسب با نوع مبلمان شما باشد. یعنی اگر برای خانه خود مبل سلطنتی و کلاسیک خریداری کردید، پیشنهاد نمی‌کنیم که به سراغ فرش‌های خیلی ساده بروید و بهتر است از فرش‌های سنتی در کنار مبل سلطنتی استفاده کنید زیرا هماهنگی بیشتری بین این دو وسیله وجود دارد و باعث می‌شود، دکوراسیون مجلل و چشم‌گیری در خانه شما به وجود بیاید.

فرش مناسب آشپزخانه

وبلاگ فرش گره

  • قیمت فرش

هنگام خرید فرش برای آشپزخانه باید به قیمت آن نیز توجه بیشتری داشته باشیم. با توجه به اینکه استهلاک آن در اثر شست‌وشوی مداوم بالاست و نیاز به تعویض در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری دارد بهتر است انتخاب ارزان‌تری را در نظر بگیریم.

  • ابعاد فرش

در بهترین حالت، فرش مناسب آشپزخانه بهتر است از کابینت‌هایی که سینک ظرف‌شویی و گاز روی آن‌ها تعبیه شده است، فاصله داشته باشد. نکته‌ مهم دیگر اینکه اگر از میز ناهارخوری استفاده می‌کنید، بهتر است فرش آشپزخانه در اندازه‌ای باشد که کاملاً زیر میز و صندلی‌ها را بپوشاند و حتی از اطراف جا به‌اندازه بیرون آمدن صندلی‌ها از کناره‌های میز هم باقی بماند.

  • انتخاب رنگ

اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و می‌خواهید با رنگ روشن فرش فضا را بازتر کنید یا رنگ‌های تیره با سبک و رنگ دکور آشپزخانه شما همخوانی ندارد، می‌توانید از فرش‌های روشن‌تر با نقش و نگار بیشتر و شلوغ‌تر کمک بگیرید. همچنین رنگ تیره کف‌پوش آشپزخانه، فرشی با رنگ روشن‌تری می‌طلبد و کف‌پوش روشن نیز رنگ تیره‌تر.

فرش مناسب برای اتاق‌خواب

  • ابعاد و اندازه مناسب فرش اتاق‌خواب

یکی از اشتباه‌های رایج در زمان انتخاب ابعاد فرش برای اتاق‌خواب این است که معمولاً خیلی کوچک‌تر از اندازه خود اتاق در نظر گرفته می‌شود. برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توانید چند قاعده کلی زیر را دنبال نمایید:

در هر اتاق فرش نباید دقیقاً به دیوارها بچسبد. درواقع باید ۱۲ سانتی‌متر در اتاق کوچک و ۲۰ سانتی‌متر در اتاق بزرگ از دیوارها فاصله داشته باشد.
فرش نباید دقیقاً تا لبه وسایل و مبلمان داخل اتاق برسد، یا باید به‌اندازه بزرگ باشد که کاملاً زیر آن‌ها قرار بگیرد و یا آن‌قدری کوچک باشد که حداقل ۱۰ سانتی‌متر با پایه وسایل یا مبلمان فاصله داشته باشد.
اگر اتاق‌خواب شما کوچک است، اصلاً این تصور را نداشته باشید که حتماً باید فرش کوچک تهیه نمایید. بلکه می‌توانید از یک فرش کاملاً بزرگ استفاده کرده به‌نوعی که تمام اتاق را پوشش دهد. فقط به فاصله بین فرش و دیوارها دقت نمایید.

  • فرش مناسب برای زیر تخت‌خواب

شما برای انتخاب فرش مناسب برای اتاق‌خواب دو گزینه دارید. اول این‌که فرش کاملاً زیر تخت قرار بگیرد. دوم، فرش فقط دوسوم پایینی تخت را پوشش دهد و بالای تخت خواب خالی باشد. هر دو گزینه صحیح بوده و مانعی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که در هر دو حالت، فرش باید از سه طرف تخت حداقل به‌اندازه ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر بیرون بیاید.

  • فرش‌های کنار تخت‌خواب

ممکن است شما بخواهید از یک سرویس خواب بسیار زیبا استفاده کرده و تمایلی نداشته باشید که فرش زیر آن، سادگی یا زیبایی‌اش را تحت تأثیر قرار دهد. در این حالت به یک فرش برای کنار تخت نیاز خواهید داشت. زیرا طبق اصول طراحی، زمانی که روی تخت‌خواب نشسته‌اید، بهتر است پاهای شما روی کف‌پوشی نرم قرار گرفته و مستقیم با کف سرد و سفت اتاق تماس نداشته باشد.

  • فرش در پایین تخت‌خواب

در این حالت می‌توانید از یک فرش در پایین تخت و دو فرش در کناره‌های آن بهره ببرید. قوانین برای این ایده نیز کاملاً شبیه به موارد قبلی است. فاصله تا دیوارها رعایت شود، بین فرش و وسایل و سایر وسایل اتاق فضای کافی وجود داشته باشد، در صورت وجود نیمکت پایین تخت زیر آن را به‌صورت کامل پوشش دهد.

منبع : شرکت سهامی فرش ایران

نظرات کاربران